Mozartova opera La clemenza di Tito poprvé v Ostravě!

V měsíci říjnu uvede soubor opery první premiéru sezóny, Mozartovu předposlední operu La clemenza di Tito (Dobrotivost Titova). Hudební nastudování Jakuba Kleckera a režijní koncepce vyhledávaného tandemu SKUTR čili Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského slibují být zárukou mimořádného hudebně-divadelního zážitku.

tito6
Toto předposlední dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa zazní v Ostravě vůbec poprvé! Opera měla svou světovou premiéru před 225 lety, 6. září 1791 v Praze v Nosticově divadle (dnes Stavovském), a vznikla na objednávku českých stavů u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Inscenací zároveň připomíná Národní divadlo moravskoslezské (NDM) 260. výročí narození skladatele.

tito2
Mozart za svého krátkého života složil 626 hudebních děl světského i duchovního charakteru, z toho jednadvacet oper, ze kterých největšího úspěchu v současné době dosahuje trojlístek tvořený Figarovou svatbou, Donem Giovannim a Kouzelnou flétnou: „Vzhledem k tomu, že se tyto opery společně s Così fan tutte objevily na prknech NDM v letech 2003–2009, tři z nich pak v přebásnění Jaromíra Nohavici, rozhodli jsme se uvést jeho předposlední operu La clemenza di Tito, kterou se Mozart navrátil ke stylu svých počátků.“ říká dramaturgyně opery Eva Mikulášková. „Dáváme okusit dílo, do kterého jsme vnesli několik desítek škrtů v recitativech secco, recitativech, které nenapsal Mozart. Usazujeme orchestr na zvýšenou hladinu orchestřiště. Ochutnáváme příběh, který má oslavovat moc, malou výseč zdánlivé skutečnosti hořkosladce vonící intrikami, různou mírou náklonnosti a dobrotivosti. Necháváme vyjevit psychické pohnutky, které jsou lidské, které se nám vyjevují mezi řádky,“ dodává Mikulášková.

tito3
Ústřední postavou opery je římský císař Titus, jehož se snaží zavraždit dcera bývalého císaře Vitelie, kterou Titus odmítl. Pro režijní tandem SKUTR, který před dvěma lety v NDM inscenoval Janáčkovy Výlety páně Broučkovy, je dílo semknuto v principu určitého vnitřního světa lidí, absurdit chování překračujících tenkou hranici mezi kalkulem a vášní. Několik žen nesoucích mužská jména, muži chovající se jako ženy, ctnost, bipolarita a majestát: „Opera by měla vyznít krásným poučením ve velkorysosti a odpuštění. My jsme ale zavrhli černobílé vidění postav a situací a otevřeli se dalším motivům chování, ostrým hranám, na kterých se všichni pohybují. Ty samozřejmě nejsou v díle přímo rozepsány, a tak se je snažíme společně najít. Co k sobě vlastně postavy cítí a kdy? Jak se jejich postoje mění a vůči čemu?“ uvádí k dílu režisérská dvojice a dodává: „V uvažování nad vlastním dějem se snažíme nahlédnout do vnitřního světa muže, který se právě teď dostal na trůn. Ocitá se mezi lidmi, kteří se v paláci pohybují daleko přirozeněji než on. Jeho přátelé se k němu najednou staví jako k císaři. Vitelie plánuje atentát. Jeho palác hoří, všichni se najednou začnou jevit jako ženy, které krouží kolem jeho trůnu, a on si z nich má vybrat svou manželku. Vidíme Tita v naddimenzované realitě, v unisexových kostýmech, jejichž funkčnost se posouvá spolu s dějem, v prosklené scéně, kde se každý může doslechnout něco, co by neměli vědět ostatní…“

tito4
Pod taktovkou hudebního ředitele Jakuba Kleckera a nového dirigenta opery NDM Roberta Kružíka vystoupí v hlavních rolích elitní sólisté Mikołaj Adamczak / Jorge Garza (Titus) a Kateřina Kněžíková / Jana Šrejma Kačírková (Vitelie).
Premiéry opery La clemenza di Tito se konají 6. a 8. října v18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.
Opera je nastudována v italském originále s českými titulky.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Martin Popelář