I ženy mají své perfektní dny aneb Perfect Days v Ostravě!

Národní divadlo moravskoslezské uvede hru skotské autorky Liz Lochhead Perfect Days, romantickou komedii nejen o ženách a nejen pro ženy! Úspěšná kadeřnice Barbs má na první pohled úplně všechno. Prosperující firmu, peníze, přátele, vlastní luxusní byt. Je to krásná žena a glasgowská celebrita: „My však v naší inscenaci potkáváme trochu jinou Barbs. Co bylo, bylo. Barbs nežije svým úspěchem, nastává zlom. Má sice vše, po čem jiní jen touží, měla by být šťastná, ale není – uprostřed svého prostorného a zatraceně luxusního bytu totiž pocítila nudu a úzkost ze samoty. A zatoužila po něčem jiném, zatoužila po rodině, po blízkosti, po lásce a porozumění. Zatoužila nebýt na světě sama,“ hovoří o Barbs její představitelka Renáta Klemensová. Barbs sílí tikot jejích biologických hodin a ona musí najít toho pravého muže. Nemyslí tím ale manžela, spíše… dárce spermatu…


Barbs se jako známá kadeřnice pohybuje ve světě módy a designu, a proto bylo pro tvůrce inscenace nutné najít Barbs její vlastní osobitý styl, který se projevuje nejen v účesu a módě, ale také v tom, kde a jak bydlí: „Celý děj se odehrává v bytě hlavní hrdinky Barbs Marshallové. Vzhledem k tomu, že Barbs je materiálně dobře zajištěna a také je to extravegantní žena a má vkus, bydlí v loftovém bytě ve známé glasgowské čtvrti,“ dodává dramaturgyně Dagmar Radová. Návrhů kostýmů a líčení se ujala Hana Knotková: „Snažila jsem se hlavní hrdince vytvořit styl, který podtrhne její ženskost a temperament. Inspirací mi mimo jiné byla móda v duchu Pomády, 50. léta nebo období 80. let zpěvačky Madonny.“


Režie této komorně laděné komedie se ujala Janka Ryšánek Schmiedtová: „Na spolupráci jsem kývla hned z několika důvodů – protože Ostrava, protože Národní divadlo moravskoslezské, protože ženské téma a protože v titulní roli Renáta Klemensová. To je pro mě hodně silná čtyřka pozitiv podpořená nemalým luxusem, ve kterém ostravský divadelní svět vyniká nad jiná města, kraje a země. V Ostravě má velkou cenu dělat divadlo, když všem uvnitř divadla jde o to, aby inscenace dobře dopadla. Každý tu maká, od každého cítím podporu.“


Diváci se mohou dále těšit na Pavlínu Kafkovou, Alexandru Gasnárkovou, Františka Večeřu, Tomáše Jirmana a Aleše Bílíka. Premiéra romantické komedie Perfect Days se koná 30. ledna 2014 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Janka Ryšánek Schmiedtová
Narodila se v listopadu roku 1983. Po maturitě na Lincoln High School v Portlandu – Oregonu a na Arcibiskupském gymnáziu v Praze odešla studovat činoherní režii na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, odkud vyjela na stáže do portugalského Lisabonu a skotského Glasgow. Ateliér režie absolvovala inscenací Eva, Eva!
Byla provozní režisérkou Miss Praha Open 2009, spolupracovala s Brněnskou televizí, Českým rozhlasem (napsala texty Kecy v kleci, Vražda na třetím patře a jiné), přispívala a přispívá do několika periodik – Otazníky historie, Hospodářské noviny aj. Režírovala brněnskou Slavnost masek 2011 a Slavnost masek 2013.
Divadlo chtěla dělat odjakživa s výjimkou jedné hodiny slohu, během které propadla touze být profesionální tenisovou hráčkou. Proč? Už neví… Navštěvovala literárně-dramatický obor ZUŠ pod vedením Dany Hlaváčové, několik let jezdila organizovat festival Jiráskův Hronov. Někdy vede workshopy, někdy překládá z angličtiny, někdy píše – za hru Syndrom vztahu aneb Banální hra získala cenu v dramatické soutěži Zlatá divadelní žába 2008, za hru Fridy cenu v dramatické soutěži Cena Evalda Schorma 2010.


Doposud režírovala v Divadelním studiu Marta (Henrik Ibsen, Anna Saavedra: Hedda Gabler aneb Hra s mrtvou myší, Gabriela Preissová, Anna Saavedra: Eva, Eva!, kolektiv autorů: WWW – Dolů králičí norou), Divadle Šumperk (Jan Werich, Janka Ryšánek Schmiedtová: Lakomá Barka), HaDivadle (Vendula Borůvková: Modelka XXL), Městském divadle Zlín (Janka Ryšánek Schmiedtová: Fridy Kahlo, Vlastimil Peška: Čučudejské pohádky, Peter Shaffer: Černá komedie, Janka Ryšánek Schmiedtová, Michaela Doleželová: Vzpoura nevěst), Zlínské soukromé vyšší odborné škole umění (Jan Kraus: Nahniličko, D. C. Jackson: Můj romantický příběh), Divadle Radost (Janka Ryšánek Schmiedtová: Jak morčata pekla bábovku, Karel Jaromír Erben, Vlastimil Peška: Dlouhý, široký a bystrozraký, Janka Ryšánek Schmiedtová: Za devatero horami), Národním divadle moravskoslezském (Anna Saavedra: Kuřačky), Divadle J. K. Tyla v Plzni (Martin McDonagh: Kráska z Leenane) a Národním divadle v Brně (Jan Kopecký: Betlémská hvězda).
Pod hlavičkou občanského sdružení Tripitaka a Centra experimentálního divadla režírovala projekty divadla v sociální akci (Janka Ryšánek Schmiedtová, Anna Saavedra: Paso a paso – Cesta zraněného bojovníka, kolektiv autorů: SAMODIVA /divadelní blues pro sólo matky/). Vedle divadla se věnuje organizování nejrůznějších společensky kulturních akcí.
Je vdaná, má titul MgA., žije v Brně, miluje mluvené slovo, sushi a cestování. Má řidičák, ale auta neřídí, když nepracuje, hledá práci.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské / Radovan Šťastný