Eva Urbanová si v Ostravě splní sen coby Catalaniho La Wally!

Pod lavinou skončí život dvou osudem pronásledovaných milenců ve strhujícím operním dramatu, 120 let po premiéře v La Scale! Poprvé nejen v Ostravě, ale v České republice vůbec bude uvedeno vrcholné dílo italského verismu, opera Alfreda Catalaniho La Wally. Titulní roli přímo pro Národní divadlo moravskoslezské nastudovala první dáma české opery Eva Urbanová: „Do Ostravy se vracím moc ráda. Zazpívat si La Wally byl můj sen, který se mi teď splnil. Je tam sice několik těžkých míst, ale jelikož mne ta postava emočně velmi oslovuje, i ta těžší místa se dají zvládnout, a celkově se mi La Wally zpívá velice dobře. Zkrátka když je vám v té roli krásně, tak na její úskalí hravě zapomenete.“


K exkluzivnímu obsazení patří i další osobnosti světového renomé: poprvé v Ostravě se představí sopranistka Olga Romanko, roli Hagenbacha bude poprvé ve své kariéře zpívat argentinský tenor Gustavo Porta stejně jako stálý host NDM, italský tenorista Gianluca Zampieri.
Operu proslavila zejména árie Ebben? Ne andrò lontana (No a? Odtud půjdu daleko), kterou má v repertoáru řada světových sopranistek. Hudebního nastudování se ujal šéf ostravské opery Robert Jindra: „Catalaniho opera La Wally je dílo, které diváci u nás mohou znát pouze z audio nahrávek těch nejvýznamnějších pěvců, jako jsou například Renata Tebaldi, Eva Marton, Franco Corelli, Francisco Araiza a další. Jsem velice šťasten, že její první uvedení v České republice se uskuteční právě v našem divadle, a to ve vskutku výjimečném mezinárodním obsazení.“
Libreto opery vychází z oblíbeného německého románu devatenáctého století. Jeho hlavní hrdinkou je krásná tyrolská dívka Wally, která se zamiluje do lovce Hagenbacha. Na rozdíl od šťastného závěru románu končí opera v souladu s veristickými tendencemi tragicky: milenci umírají pod sněhovou lavinou. Také proto je La Wally uváděna vzácně i v celosvětovém kontextu: lavina na jevišti je velkou výzvou pro inscenační tým NDM v čele s režisérem Václavem Klemensem a scénografem Davidem Bazikou. K pohybové spolupráci byl přizván Igor Vejsada, kostýmy navrhla Sylva Zimula Hanáková a sbormistrem je Jurij Galatenko.
Premiéra La Wally v italském originále s českými titulky bude uvedena ve čtvrtek 20. září 2012 v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Poprvé ve své kariéře Hagenbachem
Argentinský tenorista Gustavo Porta poprvé v Ostravě
Zpěv vystudoval na konzervatoři v Cordobě a na Instituto Superiore d’Arte při Teatro Colón v Buenos Aires, kde také debutoval jako Monostatos v Mozartově Kouzelné flétně. V roce 1999 přesídlil do Itálie, kde vytvořil například Dona José v Bizetově Carmen, Pinkertona v Pucciniho Madama Butterfly nebo Arriga ve Verdiho Sicilských nešporách. Poté začala jeho kariéra strmě stoupat, spolupracoval s významnými režiséry jako je Franco Zefirelli (Verdiho Aida v Římě a ve Florencii) či Pier Luigi Pizzi (Verdiho Aroldo v Piacenze) a také dirigenty jako jsou Richard Bonynge (Verdiho Lombarďané v Teatro Colón v Buenos Aires), Rafael Frühbeck de Burgos (Bizetova Carmen v Tel Avivu) a Yves Abel (Carmen v Cagliari). Z jeho dalších rolí jmenujme alespoň rytíře des Grieux (Puciniho Manon Lescaut), Macduffa (Verdiho Macbeth), Radama (Verdiho Aida), Manrica (Verdiho Trubadúr), Cania (Lencavallovi Komedianti), Polliona (Belliniho Norma), Maria Cavaradossiho (Pucciniho Tosca) nebo Dicka Johnsona (Pucciniho Děvče ze západu).

Poprvé v Ostravě
Sopranistka Olga Romanko jako Wally
Vynikající sopranistka debutuje v NDM s rolí, která je evropskou operní kritikou ceněna nejvýše z celého jejího repertoáru. Olga Romanko vystudovala zpěv na konzervatoři v Moskvě. V roce 1987 vyhrála prestižní pěveckou soutež v Rio de Janeiru a zúčastnila se mistrovských kurzů v Teatro Regio di Parma. K nejvýznamnějším rolím jejího repertoáru patří Verdiho Aida, Desdemona (Otello), Leonora (Trubadúr), Amélie (Maškarní ples), Pucciniho Tosca, Madama Butterfly, Turandot, Manon Lescaut, Cileova Adriana Lecouvreur, Leoncavallova Nedda (Komedianti) nebo Mascagniho Santuzza (Sedlák kavalír). Vystupovala v předních operních domech a koncertních sálech po celém světě, mj. v Teatro Comunale v Bologni, Staatsoper v Hamburku, Bayerische Staatsoper v Mnichově, Deutsche Oper v Berlíně, Staatsoper ve Vídni, Opéra Municipal de Toulon, Teatro Colón v Buenos Aires, Palacio de Bellas Artes v Mexiku, v New Jersey Opera. Spolupracovala s dirigenty Brunem Campanellou, Marcem Armiliatem, Gerdem Albrechtem, Danielem Gattim a dalšími. Vystoupila po boku pěvců Plácida Dominga, José Cury nebo Renata Brusona. Její diskografie zahrnuje mimo jiné i nahrávku Pucciniho Sestry Angeliky pod taktovkou Bruna Bartolettiho pro společnost Decca, dvě nahrávky Verdiho Requiem pro Capriccio Digital a Ars Musici a Dvořákovu Vandu pro společnost Orfeo.

V roli Hagenbacha stálý host opery NDM
Italský tenorista Gianluca Zampieri
Operní zpěv studoval ve Vídni u jednoho z nejvýznamnějších tenoristů 20. století Franca Corelliho. Již během studií debutoval v roce 1992 v roli Dona José v Bizetově Carmen na Vienna Open Air Festival. Od roku 1992, kdy zvítězil v Operní soutěži Mattii Battistiniho v italském Rieti, hostoval v předních operních domech v Itálii (Bologna, Benátky, Janov, Řím, Palermo, Turín ad.) a po celé Evropě (Bonn, Lima, Curych, Budapešť, Praha, Bratislava, Monte-Carlo, Taipei). Na svém repertoáru má například titulní roli Guntrama ve stejnojmenné opeře Richarda Strausse, kterou zpíval v Teatro Bellini v Katánii, Wagnerova Siegfrieda v Soumraku bohů a Tristana, které ztvárnil na hudebním festivalu v tyrolském Erlu, Verdiho Otella, v němž se představil v Ankaře a v Badisches Staatstheater v Karlsruhe.
K jeho dalším rolím patří Princ v Dvořákově Rusalce, Laca v Janáčkově Její pastorkyni a Manolios v Martinů Řeckých pašijích – všechny tři role provedl s velkým úspěchem na scéně NDM v Ostravě. Za roli Laci získal Cenu za nejlepší mužský pěvecký výkon v rámci Festivalu Opera 2005. K dalším oceněním patří Cena Thálie 2008 za titulní roli Cyrana z Bergeracu v opeře Franca Alfana, kterou nastudoval rovněž pro ostravské divadlo a v níž se představil také v Karlsruhe.
Angažmá tohoto pěvce v poslední době přivedla například do Teatro dell’Opera v Římě (Princ v Rusalce), do Palacio de Bellas Artes v Mexico City (Laca v Její pastorkyni), do Teatro Goldoni v Livornu (Giordano – Andrea Chénier). K jeho dalším významným rolím patří Verdiho Otello, Smetanův Dalibor a Loris v Giordanově Fedoře. V lednu 2013 se poprvé v Ostravě představí jako Albert Gregor v Janáčkově Věci Makropulos.

První dáma české opery
V titulní roli Eva Urbanová
Tato výjimečná pěvkyně patří již více než dvacet let k předním osobnostem českého operního umění. K jejím nejvýznamnějším uměleckým trofejím patří dvě Ceny Thálie za Kostelničku Buryjovku v Janáčkově Její pastorkyni, americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias (Nebeská Aida: Slavné operní árie) a titul Rytíře řádu umění a literatury Francie. V současné době je Eva Urbanová v angažmá v pražském Národním divadle, kde vytvořila řadu rolí – například Alžbětu ve Verdiho Donu Carlosovi, Leonoru ve Verdiho Síle osudu, Julii ve Dvořákově Jakobínovi, Miladu ve Smetanově Daliborovi, Matku Míly v Janáčkově Osudu, Kostelničku Buryjovku v Janáčkově Její pastorkyni, Adrianu Lecouvreur ve stejnojmenné Cileově opeře nebo Minnie v Pucciniho Děvčeti ze západu.
V současné době zpívá Urbanová také mezzosopránové role: Amneris ve Verdiho Aidě a Marfu Ignatěvnu Kabanovou v Janáčkově Kátě Kabanové. Další velkou výzvou pro její dramatický soprán je Pucciniho Turandot, Cizí kněžna v Dvořákově Rusalce, Donna Anna v Mozartovu Donu Giovannim, Ortruda ve Wagnerově Lohengrinovi (tou debutovala v roce 1998 na jevišti newyorské Metropolitní opery, kam se v letech následujících vracela jako Santuzza v Mascagniho Sedláku kavalírovi, Pucciniho Tosca a Cizí kněžna v Rusalce). Zpívala na galakoncertech v kanadském Torontu, ve španělské Valencii i Seville, na švýcarském turné účinkovala ve Verdiho Requiem, v Mozartově Requiem zpívala v Mnichově, v Brittenově Válečném requiem v londýnské Royal Albert Hall, v Janáčkově Glagolské mši znovu v Londýně a také v Torontu, Vídni a Athénách.
V Národním divadle moravskoslezském se dosud Eva Urbanová představila v roli Kostelničky Buryjovky v Janáčkově Její pastorkyni a zejména jako Emilia Marty v Janáčkově Věci Makropulos, kterou nastudovala přímo pro ostravskou operu. Nyní v NDM vystupuje v titulní roli Catalaniho vzácně uváděné opery La Wally a připravuje se na roli Ortrudy ve Wagnerově Lohengrinovi.

Foto: Divadlo Antonína Dvořáka / Martin Popelář, archiv