Sopranistka Olga Jelínková přivítá nový rok koncertem a novou rolí

Sopranistka Olga Jelínková se v srpnu roku 2018 usadila v německém Saarbrückenu a cítí se tam už jako doma. Během první sezony zde vytvořila několik rolí, například Violettu Valéry ve Verdiho Traviatě nebo Královnu noci v Mozartově Kouzelné flétně. O vánočních svátcích potěší diváky opět svou milovanou Traviatou, vystoupí 1. a 4. ledna na Novoročním koncertu Opery v Saarbrückenu a chystá se na první premiéru nového roku – Cherubiniho operu Médea, v níž ztvární roli Dircé.

Olga Jelínková, foto Ilona Sochorová

Rolí Violetty Valéry otevřela letošní saarbrückenskou operní sezonu a vydobyla si pochvalné ohlasy, přesto neustává na sobě pracovat: „Angažmá v Opeře v Saarbrückenu si opravdu užívám,“ uvádí sopranistka. „Příjemné prostředí dobře snáší i zbytek rodiny, dcera Eliška má nové německé kamarádky a pilně se zdokonaluje v jazyce. A co se týče předsevzetí do Nového roku? Mít oči stále otevřené, nenechat se ukolébat nově získaným pohodlím a výzvy pracovní i osobní pevně chytit do rukou a nepustit!“

V nejbližší době ji čeká takových výzev několik. Nejprve vystoupí na operním novoročním koncertu, kde předvede své umění koloraturního sopránu především v áriích z Offenbachova díla, čímž i tak trochu oslaví dvou sté výročí skladatelova narození. Dále na premiéru 19. ledna 2019 připravuje novou roli Dircé v Cherubiniho opeře Médea, v nejbližší době bude také vystupovat jako Královna noci v Mozartově kouzelné flétně v Opeře v Chemnitz. Největším uměleckým úkolem první poloviny rolu 2019 bude role Markétky v Gounodově opeře Faust a Markétka. Čeští diváci mohou Olgu Jelínkovou spatřit v nejbližší době v březnu v pražském Stavovském divadle jako Královnu noci v opeře Kouzelná flétna.

Co se Médey týče, bude to zajímavý projekt – kloubí totiž dohromady Medeu Cherubiniho a Medea Senecae Iannise Xenakise,“ říká Olga Jelínková. „Režíruje ji mladý choreograf a bývalý tanečník Demis Volpi, který má i přes svůj nízký věk bohaté zkušenosti s operní režií. Jeho pojetí není tradiční, statické (v Cherubiniho opeře je mnoho sborů, dlouhých ansámblů), opera se zpívá ve francouzštině, je podstatně zkrácena a jsou v ní místo recitativů použity mluvené texty Heinera Müllera.“

Hlavní postava Medey je na jevišti přítomna vždy rovnou pětkrát, tanečnice a zpěvačky budou texty říkat společně. Tento psychologicky skvěle působící efekt má zobrazovat Medeu jako mocnou kouzelnici, která se může zjevit kdykoliv a kdekoliv a není před ní úniku. Kostýmní designerka Carola Volles navrhla moderní, velmi barevné transparentní kostýmy: „Já sama v roli Dircé obléknu kostým á la Paris Hilton, který má podtrhovat určitou povrchnost a bezstarostnost v přepychu žijící královské dcery, která má být ze své zlaté klece náhle postavena rovnou do středu velké tragédie.“

Scénu koncipoval německý scénograf Markus Meyer jako knihovnu bez únikových východů, jejíž police jsou ovšem zcela prázdné. „Postava Glauce, ve francouzské verzi Dircé, kterou zpívám, je spouštěcím ventilem celé trágédie. Je loutkou v politické hře hlavních mužských postav Iásona a svého otce Kreonta, nemá možnost se sama rozhodovat a je nucena ke sňatku s Iasonem, do něhož je ovšem upřímně zamilovaná,“ dodala Olga Jelínková.

Foto: Ilona Sochorová