Šéf baletu Zuska prozradil Krausovi: Suspenzor mužství zvedne a zkompaktní!

Moderátor Jan Kraus přivítal ve své televizní show uměleckého šéfa baletu Národního divadla Petra Zusku. „Víte, že já kdysi skončil u baletu?“ nadhodil moderátor. „Byl jsem u přijímaček, měl jsem improvizovat, cupital jsem tam, až jsem skočil z okna… Naštěstí jsem se tam nedostal, protože to je pěkná dřina,“ pronesl Kraus.


A zajímalo ho, co se stane, když pan Zuska zjistí, že je partnerka v baletu moc těžká, nebo když spadne. „Tak se to musí udělat tak, aby si toho divák nevšiml,“ prozradil Petr Zuska. A vyprávěl o tom, že baletní řemeslo je řehole a že pětatřicet, čtyřicet let je hranice a pak už to nejde. „Dříve byly pro tanečníky důchody v osmatřiceti nebo ve čtyřiceti,“ dodal.


Povídali si o tom, jak Petr Zuska jako šéf vybírá dvojice k sobě. „Když má kluk 170, tak nemůže tančit s holkou, která má taky 170,“ vysvětlil. A pak Zuska předal moderátorovi dárek – baletní piškoty, které si Kraus hned vyzkoušel. Moderátora zajímalo, co se u baleťáků stane, když mají »okno«. „Když je to sólista, tak se může chvíli zastavit a udělat něco jiného, než mu to naskočí. Horší je, když tančíte v páru, nebo když se tančí ve skupině…“ Prozradil, že nedávno se mu při představení stalo, že při jednom skoku se ozvala strašná rána a praskly mu kalhoty od rozkroku až do pasu. „Cítil jsem pak, že docela dobře větrám,“ dodal. Vyprávěl také, jak se jedné tanečnici stalo, že jí prasklo ramínko. „Řezali jsme se, že to bylo slyšet do zadní řady,“ doplnil.


Jana Krause zajímalo, co se bude dít, když na začátku představení zjistí, že ho to někde na noze dře. „Krvavě to řeže. Co krok, to hryzanec… Co s tím? Že bych to na chvíli zastavil?“ vyptával se moderátor. „V nejhorším může tanečník na chvíli zmizet. Ale jinak to je na výpověď.“ Moderátora zajímalo, jaký je hlavní úkol suspenzoru. „Ten to mužství zvedne a zkompaktní a má to také medicínský důvod. Aby při zvedání partnerek muži nedostali kýlu. Pak to má taky ten důvod, že pod trikotem nosí muži při tanci jen tanga, aby nebyla třeba slipama narušena linie svalů pod trikotem,“ vysvětlil. Moderátora zajímalo, jestli by mohl tančit bez suspenzoru třeba aspoň zápornou roli. „To by záleželo na charakteru role,“ dodal Petr Zuska.


Do dalšího dílu Show Jana Krause přijali pozvání: umělecký ředitel baletu Národního divadla Petr Zuska, bankéřka Svetlana Dankovičová a sedmnáctiletý autor kuchařky Martin Škoda. K čemu je suspenzor na baletu? Jak vypadá Rotschild? Jaká hudba se poslouchá u vaření vajíček? Premiéru dalšího dílu druhé série Show Jana Krause uvidíte v pátek 22. června ve 22.05 hodin na Prima family.

Foto: TV Prima