Miliardáři Katarína a Ondřej Vlčkovi: Peníze jsou fajn, ale měly by s sebou nést i zodpovědnost

Zázraky se dějí, byť za nimi stojí neobyčejní lidé, v našem případě filantropové Katarína a Ondřej Vlčkovi, kteří založili Nadaci rodiny Vlčkových, kam vložili 1,5 miliardy korun ze svých vlastních prostředků. A proto se je rozhodl vyzpovídat Jan Kraus ve své televizní show.

Fond by měl pomáhat rodinám zasaženým závažným onemocněním jejich dítěte, do budoucna plánuje vybudovat dětský hospic a navazující paliativní středisko. Pan Vlček je generálním ředitelem celosvětově úspěšné firmy Avast, která se zabývá antivirovou ochranou a kybernetickou bezpečností a je zastoupena dokonce na londýnské burze. Paní Katarína je lékařkou, která se zabývá právě paliativní péčí v projektu Cesta domů. „Systém veřejného zdravotnictví paliativní péči nepokrývá, takže většina hospiců ve světe je odkázána na sponzorské dary,“ říká pan Vlček.

„Moje povolání samozřejmě hrálo svoji roli, ale poslední rozhodnutí, do jaké oblasti investujeme peníze, navázalo na to, co už děláme delší dobu. Před šesti lety jsme založili organizaci Zlatá rybka, která plní přání vážně nemocným dětem,“ vysvětluje doktorka Vlčková. „Proto jsme chtěli pokračovat v tomto duchu, abychom netříštili vynaloženou energii.“ Idea Zlaté rybky spočívala v tom, dělat něco nového, co zde ještě není. „Existuje několik možností, jak rodiče získají peníze na pomůcky nebo přístroje, ale tohle těšení se, ač se to zdá nepodstatné, protože to v samotné zdravotní péči na první pohled nepomůže, je v rámci léčby nesmírně důležité,“ doplňuje lékařka z odborného pohledu.

Obecně vzato, je paliativní péče, zvláště u dětí, velice těžké téma, které vyžaduje velkou odvahu se mu postavit. „Tyto rodiny jsou v šílených situacích a vetřít se do jejich osudu je vcelku troufalost, ale prožitky, které si z toho odnesete, jsou opravdu silné,“ vysvětluje Ondřej Vlček, otec tří synů. „Vznik nadace byl částečně motivovaný tím, že naši synové dospěli do věku, kdy začínají peníze více vnímat, a my jsme jim potřebovali poslat nějaký silný signál, že peníze jsou fajn, ale měly by s sebou nést i nějakou zodpovědnost.“

 

Foto: TV Prima