Klavírista Ivo Kahánek vydává jednu ze zásadních nahrávek klasické hudby letošního roku

Už na první pohled je jedním z významných atributů nové nahrávky Klavírních koncertů Dvořáka a Martinů výjimečná konstelace interpretů. Český dirigent i sólista a německý orchestr, který má ve své DNA český zvuk. Všechna tři jména silně rezonují v evropském i světovém kontextu. Symbolický význam má pak volba repertoáru: tatáž světová válka, jež v důsledku připravila orchestrální hráče Německé filharmonie v Praze o jejich domov, a dala tak roku 1946 vzniknout Bamberským symfonikům, vyhnala Bohuslava Martinů z vlasti i z evropského kontinentu.

Bohuslav Martinů svůj Klavírní koncert č. 4 »Inkantace« (zaříkávání, zaklínání) psal v New Yorku na sklonku života, kdy bylo zřejmé, že už se domů nikdy nevrátí. Sólista nahrávky Ivo Kahánek neskrývá vysoké mínění o tomto díle ani svůj velmi osobní vztah k němu: „Inkantaci osobně řadím nejen k vrcholům autorovy tvorby a české hudby jako takové, ale k nejoriginálnějším kompozicím pro klavír a orchestr druhé poloviny 20. století. Všechny autorovy polohy, od motorické rytmičnosti přes vášeň a tragiku až ke snové surrealitě, se zde snoubí v jeden dechberoucí celek.“ Volba sólisty pro nahrávku rozhodně nebyla náhodná. Už jen výběr z jeho dosavadních provedení díla je pozoruhodný: BBC Symphony Orchestra, Jiří Bělohlávek – Londýn, BBC Proms; Berlínská filharmonie, Sir Simon Rattle – Berlín, Praha, ad.

Nahrávka, kterou její protagonisté pokřtí v rámci festivalu Dvořákova Praha už v pondělí 9. září 2019, pochází z koncertního provedení v Bamberku a nadšená kritika ji označila za objevnou. Studiový snímek Dvořákova Klavírního koncertu je jedním z nejpřesvědčivějších návratů k původní skladatelově verzi díla, opouštějící »efektní a virtuózní vylepšení« pozdějších upravovatelů. Křehký a zpěvný Dvořák, který vždy dává přednost výrazové hloubce před nástrojovým efektem. Jde o neopakovatelné setkání vynikajících hudebníků nad výjimečným českým – a neméně světovým – repertoárem. Slovy Jakuba Hrůši: „Tento koncert má obrovskou sílu a krásu a je pro dirigenta jedním z těch zajímavějších »doprovodů«; jde o rovnocenný dialog, v němž má orchestr s dirigentem vždy co nabídnout.“

Nahrávky vznikaly v letech 2017 a 2019 ve spolupráci se špičkovým týmem Bayerischer Rundfunk (BR Klassik) v koncertním sále Bamberských symfoniků (Joseph Keilberth Hall), jehož akustika patří k nejlepším v celé Evropě. Nahrávka přichází na svět v péči vydavatelství Supraphon s podporou Nadace Bohuslava Martinů. Oficiální termín vydání je 27. září 2019.

Teaser ► https://youtu.be/0Lfs_doZipI

Video rozhovor ► https://youtu.be/RASQYkjKjLA

Foto: Supraphon / Petr Kurečka


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353