Jana Koubková: Peněz moc nebylo, zato radosti bylo hodně

Jazzová legenda Jana Koubková se narodila 31. října 1944 v Roztokách u Prahy. V šesti letech ji babička přivedla do Dětského sboru Československého rozhlasu Dr. Bohumila Kulínského, kde získala základy zpívání: umět číst z not, správně dýchat a zpívat i jiné hlasy, než jen ty první melodické.


Původně chtěla být novinářkou, na žurnalistiku ji však, stejně jako na konzervatoř, nevzali. Ač, jak sama říká, bez technického talentu vyučila se elektronavíječkou v učilišti ČKD Praha, kde se coby elektrikář učil i Karel Gott a Jiří Štaidl… Během zaměstnání v ČKD Trakce Jana Koubková zpívala ve vokálních skupinách Lubomíra Pánka, Linha Singers, Inkognito Quartet, ale i s Kučerovci a později s CK Vocalem v divadle Semafor.


V roce 1975 si splnila svůj sen: zpívat jazz a sice v Jazzsanatoriu Luďka Hulana. Jana Koubková o tomto českém fenomenálním hudebníkovi mluví jako o svém »jazzovém guru«. Už během tohoto angažmá Jana Koubková spolupracovala s Jazz Half Sextetem Viktora Kotrubenka a dala dohromady vokální skupinu Hot Tety, jejímž vzorem byly tenkrát Pointer Sisters. Sama psala pro kvartet aranžmá… Ještě stihla spolupráci s Karlem Vlachem, Václavem Zahradníkem i s Ferdinandem Havlíkem. O konci Hot Tet Jana Koubková říká: „No, s děvčaty to nebylo jen tak. Už proto, jak kolem nich chlapíci kroužili, ale já potřebovala zkoušet, aby to bylo O.K. Takže po čase jsme se rozpadli.“
V roce 1980 založila společně s Michalem Pavlíčkem a Jiřím Hrubešem Horký dech Jany Koubkové. Z této spolupráce vyšlo v roce 1982 kultovní stejnojmenné album, které mělo velký ohlas u posluchačů nejen v Československu, ale i v okolních zemích. Album bylo vydáno na LP, později i na CD. Dnes je možné jej získat v digitální podobě na www.supraphonline.cz. Společenství Horký dech Jany Koubkové se bohužel rozpadlo vznikem Pražského výběru… V roce 1981 Jana Koubková založila festival jazzových, bluesových a rockových zpěváků Vokalíza /1981-2000/.


Zpěvačka prošla různými styly od blues, swingu přes mainstream, bebop, jazzrock, latin, free jazz až po world-ethno a fusion. Též se věnuje beatnické poezii a sama si vymýšlí rapové texty. Ovládá scatové zpívání a improvizaci. Janě Koubkové vyšly i tři knížky: Recepty proti samotě , Zutí provádím s chutí a letos v březnu Básně z jazzové dásně…

Ohlédnutí Jany Koubkové
„Ve třiceti jsem si řekla, a to byl rok 1974, že je načase dělat to, co mě
opravdu baví, a nedělat to, co už mě nebaví. Rytmus, improvizace, a tím
i seberealizace – to vše mě na jazzu lákalo. Když jsem poprvé slyšela
Ellu Fitzgerald a její scatová sóla, byla jsem u vytržení. Celý její scatový
chorus v Airmail Special jsem si opsala včetně slabik a pak jsem vítězoslavně
scatovala s Jazz Sanatoriem Luďka Hulana. Luděk Hulan byl mým
prvním jazzovým kapelníkem. Peněz moc nebylo, zato radosti bylo hodně.
Vlastně radost, kterou jsem prožívala a prožívám i nyní při každém koncertu,
ale i při zkouškách, to je ten hlavní výdělek! Radostí z hudby ku zdraví duše.
To bylo Luďkovo heslo a já jsem ráda tuto štafetu převzala…
Díky supraphonskému výběru koukám, jak pestrý život jsem prožila. A ničeho
nelituji, protože, i když se nedařilo a nikdo mě nechtěl, vždycky mě to
vyburcovalo k aktivitě a ejhle – povedlo se. Díky tomu jsem poznala spoustu
vynikajících muzikantů, procestovala kus světa… Život s jazzem mě přivedl
ke značné samostatnosti a nebojácnosti, protože od jisté doby jsem chtěla
být hlavně »tou Koubkovou«. Nechtěla jsem být něčí kopií. A tak jsem se
naučila dělat kapelnici, dokázala jsem si najít muzikanty, udělat repertoár,
domluvit se s pořadateli, spočítat kilometry, napsat si scénář k pořadu pro
televizi i rozhlas a hlavně jsem stále vymýšlela a provokovala samu sebe,
aby mě to pořád bavilo a aby na mě publikum bylo zvědavé… Snad budeš
i Ty, milý posluchači, teď zvědavý na tento supraphonský výběr k mým
sedmdesátinám. A že to letí co?“
Jana Koubková


Jana Koubková – Jazz? Oh, yes! (1976-2014)
Výběr Jazz? Oh, yes! (1976-2014) z nahrávek Jany Koubkové představuje poprvé v takovém záběru její mnohá umělecká období, hudební i autorské počiny.
Kompilace Jazz? Oh, yes! přináší skutečné lahůdky i časem prověřené skladby.
Jana Koubková si k sobě vždy vybírala hudebníky nejlepší z nejlepších. Osobně se podílela (spolu s Tomášem Padevětem) na výběru nahrávek, a tak lze tvrdit, že v případě kompilace Jazz? Oh, yes! skutečně došlo na to NEJ z její tvorby.


Na prvním disku jsou nahrávky z let 1976-1987. Zahrnuje spolupráci s Luďkem Hulanem a jeho Jazz Sanatoriem v nahrávce Little Karin, jazzové úpravy lidových popěvků Viktora Kotrubenka – Kočka leze dírou a Do lesíčka na čekanou nebo zajímavé písně tria Hot tety, které bylo na počátku 80. let nečekaným oživením české hudební scény (např. Byla jedna holčička, Šňůra perel). Souběžně však Jana Koubková vystupuje a nahrává s hudebníky nejsilnějšího kalibru – Jiřím Hrubešem (bicí) a Michalem Pavlíčkem (kytary). Společně s nimi natočila ucelené album Horký dech, ze kterého byly vybrány tři nahrávky: Něžná, Hejna racků a Pipů.
V druhé polovině 80. let došlo ke spolupráci s Alanem Vitoušem a Musa Imranem Zongou – např. ve skladbách Nijána, Karmelitská, Kročej. Zároveň se ve stejném období objevuje Jana Koubková na pantonských SP a EP deskách s Jazz Q Martina Kratochvíla. Na kompilaci přítomná skladba Blues holky na vdávání sice na původním vinylu nevyšla, ale pochází právě z této spolupráce.


Druhý disk začíná dvěma nahrávkami z LP Jazzperanto, které vydal Supraphon v roce 1988 a kde došlo k zajímavému komornímu spojení s japonskou pianistkou Aki Takase (zde vybrané Jazzperanto a Tanec pro dva prsty). Hned ve třetí skladbě se Jana Koubková předvede v Setkání duchů s Yandim Bandem Slávka Jandy, se kterým jistý čas vystupovala a nahrála LP Pantha Rei. V polovině devadesátých let přišla další změna. Ve Sloupsko-Šošůvské jeskyni natočila s mladým perkusionistou Milošem Vacíkem celé album Absolonie (z něho vybraný Nickamínek). Další řadové album Tenerife blues přináší opět trochu jinou Koubkovou a to za doprovodu Českého klarinetového kvarteta (nyní Clarinet Factory) – Modlitba k sv. Rochovi.
Druhá polovina disku posluchače připoutá bluesovými texty. Jana Koubková zraje jako nejkvalitnější víno – Dobrý den smutku, Jen s jednou postelí, Koukám se z okna. Tečkou celé kompilace se pak stala nejnovější nahrávka z letošního března Chtěla sem víc než ty, za svěžího doprovodu mladých hudebníků Romana Hampachera a Jana Červenky.

Tracklist CD Jazz? Oh, Yes! (1976-2014)
CD 1

1. Do lesíčka na čekanou 1:03
2. Little Karin 3:37
3. Ty papuče (Them slippers) 2:20
4. A Child Is Born 5:14
5. Kočka leze dírou 2:04
6. Holka modrooká 1:31
7. Byla jedna holčička (Bell Bottom Trousers) 2:55
8. Dívčí dixieland (That´s A Plenty) 2:13
9. Šňůra perel (String Of Pearls) 2:31
10. No Words Blues 3:41
11. Něžná 5:47
12. Hejna racků 3:29
13. Pápalo 3:12
14. Pipu 2:48
15. Nijána 6:12
16. Karmelitská 7:08
17. Blues holky na vdávání 5:02
18. Rybí polévka 2:43
19. Kročej 6:15
20. Zas přišla chvíle 2:49
21. Aqua de beber 3:28

CD 2
1. Jazzperanto 6:29
2. Tanec pro dva prsty 5:18
3. Setkání duchů 3:30
4. Zimní blues 2:33
5. Rozejdu se na dvě těla 2:33
6. Nickamínek 1:47
7. Modlitba k sv. Rochovi 5:19
8. Za to může jazz… 4:44
9. Duga, Duga, Pé, Pé 3:42
10. Dobrý den smutku (Good Morning Heartache) 5:14
11. Uprostřed noci – Eva 3:10
12. Nahua Mari 2:49
13. Jen s jednou postelí 3:54
14. I Can´t Give You Anything But Love Baby 4:48
15. Chtěla bych mít vagón spací (The Man I Love) 5:23
16. Koukám se z okna 3:17
17. Chet Baker a já 4:10
18. Proč si k nám nepryšeu 4:06
19. Chtěla sem víc než ty 2:58

Foto: Supraphon


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353