Igor Vejsada slaví 55!

Šéf baletu Národního divadla moravskoslezského Igor Vejsada oslaví 14. června v 18.30 hodin v Divadle Jiřího Myrona své životní i profesní jubileum – 55 let a 15 let v Národním divadle moravskoslezském. Po představení Zázrak v tichu na oslavencovu počest vystoupí Philippe Talard (F), Eric Trottier (CA), William Fomin (HU), Jacek Przybylowicz se svými tanečníky (PL), Antonín Schneider se studenty pražské taneční konzervatoře, hudební skupina Clarinet Factory (CZ) a operní sólisté Eva Dřízgová a Richard Novák.


Pořadí vystoupení jednotlivých hostů se ještě může změnit:
1. Eric Trottier (choreograf) – Clown Story
2. Antonín Schneider (choreograf) s tanečníky Pražské taneční konzervatoře – Pozdravy z Mirabell
3. William Fomin (choreograf) – Tanec starého Žida z představení Purim
4. Jacek Przybylowitz (choreograf) s tanečníky z divadla z Poznaně – duet – Things I Told Nobody, Few Brief Sequences
5. Philippe Talard (choreograf) – La Murmure des vents
6. Eva Dřízgová a Richard Novák – operní sólisté s klavírním doprovodem
7. překvapení večera – Igor Vejsada s Kateřinou Kapicovou – improvizace na živou hudbu české hudební skupiny Clarinet Factory

Mgr. Igor Vejsada
Narodil se 2. 7. 1956 v Brně. Tanečník a choreograf, absolvent brněnské konzervatoře (1975), moskevské stáže na MACHU – Baletní akademii Velkého divadla v Moskvě (1975-76) a bratislavské VŠMU (1995).
Jako sólista Národního divadla v Brně nastudoval řadu rolí (např. Benvolio a Merkutio – Romeo a Julie, Armen – Gajané, Podivuhodný mandarín, Pták Ohnivák, Pan v Pan a Sýrinx, Šaman – Svěcení jara, Puk – Sen noci svatojánské, Šašek v Labutím jezeře a Popelce) a účastnil se domácích i mezinárodních soutěží. Poté působil v györském baletu (Maďarsko) ve dvouletém angažmá u choreografa a šéfa baletu Ivana Markó. Po návratu do Brna založil uvnitř brněnského baletu ambulatorní skupinu New Ballet Brno (1990 – 1991), kde realizoval současnou autorskou tvorbu v úzké spolupráci se slovenským výtvarníkem a scénografem, akademickým malířem Josefem Bubákem (Sen – R. Strauss, Rhapsody in Blue – G. Gershwin, Ulity – L. Janáček).
V roce 1992 přijal angažmá v Kibbutz Contemporary Dance Company v Izraeli a dva roky poté v baletu Národního divadla v Mannheimu u šéfa baletu a choreografa Philippa Talarda, se kterým dodnes spolupracuje. Hostoval téměř po celé Evropě i zámoří, účastnil se festivalů v USA, Austrálii, Číně a Japonsku. V Maďarsku a Izraeli získal interpretační, choreografické i manažerské schopnosti. Rozšířil si taneční optiku a získal řadu kontaktů, které přinesl do Ostravy i se svým tvůrčím potenciálem, jenž je evidentní např. v dramaturgickém zlomu zdejšího souboru. Často se také podílí na choreografii a organizaci uměleckých happeningů souvisejících nejen s tanečním, ale i scénickým a výtvarným uměním.
Choreografie: Tance Rudolfa II., The Beatles, Time of Dance (Bílé sny, The Doors), Coppélia, Eva, Requiem – A. Dvořák, Spor aneb Dotyky a spojení, Romeo a Julie, Sněhurka a sedm trpaslíků, Zázrak v tichu a další.
Operní a muzikálové choreografie: Kníže Igor, Sedlák kavalír, Nápoj lásky, Traviata, Její pastorkyňa, Dimitrij, Řecké pašije, Zvoník u Matky Boží a další.
Mezinárodní aktivity: člen mezinárodní taneční asociace CID-UNESCO, Monaco Dance Forum – člen mezinárodní poroty za Českou republiku; First Job Audition Monaco – člen mezinárodní poroty; Festival Carmiel Israel 2003 – host na Galla Carmiel.
Turné: Japonsko (Baletní koncert se sólisty baletu NDM – Dny česko-japonské kultury), Canada – Montreal (Divadelní festival – balet NDM – čestný host), Austrálie, Čína.

Foto: Národní divadlo moravskoslezské