Božská Marilyn na Pražském hradě

Jedinečná expozice nazvaná jednoduše Marilyn od 30. května do 20. září zaplní reprezentativní prostory Jízdárny Pražského hradu. Výstava uspořádaná společností Armentano ve spolupráci se Správou Pražského hradu a Museo Salvatore Ferragamo představuje módní ikonu a kulturní fenomén Marylin Monroe prostřednictvím všech dostupných materiálů, z nichž mnohé jsou veřejnosti zpřístupněny vůbec poprvé.


Návštěvníci si budou moci prohlédnout nejucelenější kolekci kostýmů a bot z filmů i z osobního života božské Marilyn, sestavenou ze sbírek soukromých sběratelů z celého světa, známé i dosud nepublikované fotografie, úryvky z jejích deníků, poezie a ukázky z filmů, jež jí přinesly věhlas. Výstavu koncepčně doplní díla slavných autorů zobrazující ideál ženské krásy, pocházející z různých období – od klasiky až po současnost, která v daném kontextu působí jako předlohy pro nejslavnější pózy Marylin Monroe. Zastoupeni budou například Antonio Canova, Yves Klein nebo Andy Warhol. Unikátní expozice tak mimořádně atraktivním způsobem propojí módu, sofistikované umění a fenomén ženské krásy jako věčné inspirace.


Výstava Marilyn, stejně jako obsáhlý katalog, který ji provází, je dílem kurátorů italského muzea Salvatore Ferragamo. Vznikla v loňském roce jako originální pocta americké krásce při příležitosti 50. výročí její předčasné smrti. Stejně jako další hollywoodské star i Marilyn Monroe milovala výtvory proslulého mistra ručně šité obuvi Salvatore Ferragama, vlastnila několik desítek párů, každý s jednoduchým designem a ani jeden bez jehlového podpatku. Podle kurátorů výstavy Stefanie Ricci a Sergia Risaliti jsou výstava i katalog plody pečlivé přípravy a výzkumu, zahrnujícího studium dokumentů, fotografií, filmů a spisů, což jim ve výsledku pomohlo porozumět mnoha aspektům života nejslavnější herečky všech dob. Výstava je koncipována jako mezinárodní putovní přehlídka po ose Florencie, Praha a Tokio.

Marilyn, 30. 5. – 20. 9. 2013, Jízdárna Pražského hradu.
Vstupné: základní – 240 Kč, snížené – 120 Kč.

Museo Salvatore Ferragamo představuje legendární Marilyn na Pražském hradě
Florentské Museo Salvatore Ferragamo, založené na počest života a práce Salvatore Ferragama, v Praze s potěšením prezentuje svůj úspěšný projekt. Jedinečná výstava s názvem Marilyn se uskuteční v elegantních prostorách Jízdárny Pražského hradu od 29. května do 20. září 2013. Výstava, kterou pořádá Museo Salvatore Ferragamo a společnost Armentano ve spolupráci se Správou Pražského hradu, představuje módní ikonu a kulturní fenomén Marilyn Monroe prostřednictvím všech dostupných médií.


Museo Salvatore Ferragamo uspořádalo tuto unikátní výstavu ve Florencii v roce 2012 jako poctu nadčasové legendě 50 let po její smrti (5. srpna 1962). Výstava a katalog (Skira) jsou výsledkem pečlivé přípravy a výzkumu, který provedli kurátoři výstavy Stefania Ricci a Sergio Risaliti a který zahrnoval studium dokumentů, fotografií, filmů, písemností a hereččina života s cílem zachytit nesčetné stránky osobnosti této ženy a hvězdy. Podobně jako jiné ho­llywoodské star (např. Audrey Hepburn a Greta Garbo) Marilyn zbožňovala boty od Salvatore Ferragama – vlastnila desítky párů, každý v jednoduchém designu a všechny na jehlovém podpatku. Výstava zahrnuje 30 párů bot a přes 50 modelů z hereččina šatníku, které se objevily v jejích nejslavnějších filmech nebo které nosila v osobním životě. Z těchto oděvů a doplňků se časem – jako z čehokoli, čeho se dotkla – staly kultovní předměty, po kterých pátrají sběratelé na celém světě a které se na aukcích prodávají za astronomické částky.


Kromě Marilynina oblečení návštěvníci uvidí ukázky z jejích filmů a původní dokumenty, představující druhou Marilyn – nikoli tu rozkošnou blonďatou sexbombu, kterou vidíme na povrchu – ale moderní ženu překypující energií, a jak uvádí Cristina Comencini v katalogu, jejíž talent a sebedůvěra byly narušovány náhlými návaly deprese, ženu trpící ztrátou sebevědomí a pocity strachu. Kurátoři výstavy zdůrazňují, že poznáme Marilyn také jako ženu schopnou projevit odhodlání a důvtip při budování své kariéry a jako ženu, která si je vědoma sama sebe, své moci, a přesto zůstává stále děvčátkem, kterému před mnoha lety ublížili.


Výstava propojuje různé umělecké obory: fotografii (Marilyn byla bezpochyby nejfotografovanější ženou 20. století) a film (Marilyn byla vynikající herečkou, která dokázala zahrát širokou škálu charakterů a zároveň stále přinášet něco nového). Zvláštní pozornost je věnována umění 20. století (Warhol, Klein, Rotella a Canevari) i klasickému umění (Soldani, Foggini, Dandini, Susini, Boucher, Canova a Greuze), právě odtud popartový obraz Marilyn Monroe čerpá figurativní archetypy nezbytné pro její zvěčnění. Společně s těmito mistrovskými díly budou promítány ukázky z dobových filmů a vystaveny obálky magazínů z celého světa i hereččiny originální písemnosti.
Neustálé srovnávání jejího každodenního života s mýtem, který jakoby obalil každé Marilynino gesto, pózu a výraz, tvoří ústřední motiv celé výstavy. Monroe byla ve svém životě neustále sledována, často utíkala k Normě Jeane Mortenson a zpět. Byla to složitá alchymie skutečných a fiktivních prvků, kombinace dramatu a komedie, výbušná směs naivity a provokace, překypující smyslnosti a božské krásy.
Vzhledem k tomu, že se původní výstava uskutečnila ve Florencii, budou v Jízdárně Pražského hradu na počest tohoto věhlasného města vystavena dvě mistrovská díla, a sice Kajícná Magdalena Francesca Furinioniho, zapůjčená Kunsthistorisches Museum ve Vídni, a Léda s labutí ze školy Leonarda da Vinciho, kterou poprvé výjimečně zapůjčila Galleria degli Uffizi.


Rozsáhlá sbírka fotografií Marilyn v jejím každodenním životě, jak ji zachytili renomovaní fotografové – nebo fotografové, kteří se díky jejím portrétům proslavili – nastiňuje život filmové hvězdy, která svou smyslností oslňovala prostor kolem sebe, a poodhaluje nám obavy a úzkosti, které ji trápily už od dětství. Novinové články jsou srovnávány se silou archetypu a nesmrtelností jejího mýtu: její tělo, krása, smyslnost a tragický konec, novodobá Venuše a sexuální symbol. Při bližším zamyšlení se Marilynin obličej a tělo – považované za »sen každého amerického muže« – nacházejí ještě více na hranici mezi klasickým a soudobým uměním. Možná se v této dualitě spirituálního ženského mýtu a moderní ikony popkultury odráží její velikost a dramatický život. Jak ve filmovém, tak ve skutečném životě Monroe ztělesňovala cosi vzdáleného a prvopočátečního a tuto směs tělesné smyslnosti a nevinné krásy oživovala prostřednictvím všech typů médií.
Reklama a televize, skutečné novinky té doby, zveličovaly populární a duchovní osobnosti a přetvářely je ve spotřební zboží a obrazy touhy. Jako oběť i tvůrce neustále rozpolcené osobnosti byla »malá Marilyn« jedním z posledních obrazů vyzařujících auru, avšak uvězněná mechanismy masové komunikace. Pier Paolo Pasolini to viděl a velmi dobře popsal ve své úchvatné básni věnované Marilyn společně s obrazy, které tuto báseň na rozloučenou doprovázely, ve svém filmu La rabbia (Zuřivost, 1963).


Při objevování legendy a života Marilyn se kurátoři výstavy snažili interpretovat sugestivní vznik některých z jejích slavných portrétů pořízených velkými fotografy (Cecil Beaton, Bert Stern, George Barris, Milton Greene a André de Dienes), které zachycují Marilyn v „klasických“ pózách, nebo dokonce přetvářejí její smyslnost v obrazech čisté nevinnosti. Tyto portréty porovnávají se slavnými mistrovskými díly, v jejichž pózách a výrazech se odráží dávná minulost: od vyváženého patosu umírajícího Alexandra v díle Hlava umírajícího Alexandra (zde poprvé vystavená mramorová socha zapůjčená s laskavým svolením Villa Corsini, Castello, Florencie), který Cecil Beaton reinterpretuje prostřednictvím díla, jehož autorem je francouzský malíř Jean-Baptiste Greuze a které zachycuje spirituální intenzitu Marilynina obličeje, po dílo Léda s labutí, které bylo dlouhá léta připisováno samotnému Leonardovi, a digitální reprodukci Botticelliho Venuše, symbolu renesance, který pravděpodobně inspiroval jeden ze snímků pořízených Georgem Barrisem u moře, neboť jak naznačuje mnoho detailů, Barris tento obraz zkoumal a nechal se jím inspirovat. Její tělo zachycené v určitých pózách, hlava držená určitým způsobem, výraz a další prvky evokují mýty a známá vyobrazení ženského šarmu ve starověku, renesanci a 18. století (Venuše vystupující z moře, Spící nymfa, sádra, autor Antonio Canova, velmi velkorysá zápůjčka od muzea Museo e Gipsoteca v Possagnu, nebo Kajícná Magdalena od florentského malíře 17. století Francesca Furiniho). Navíc Marilynina tragická smrt jen podporuje mytičnost a archetypální charakter jejího obrazu a života, jelikož evokuje jiné slavné ženy, které zemřely pro lásku nebo při boji s mocí: od Kleopatry a Dídó po paní Bovaryovou, ústřední postavu jejího oblíbeného románu, Violetu nebo dokonce Toscu, známé postavy v Americe, kde je opera oblíbeným druhem umění a kde jsou uznávány zejména italské opery Giuseppe Verdiho a Giacoma Pucciniho.
Mezi soudobá díla, která přispěla k přeměně Marilyn v ikonu, patří obrazy Andyho Warhola, z nichž je k vidění dílo 10 Marilyn Monroe a Two Gold Mona Lisas.
Katalog obsahuje fotografie všech modelů a vystavené dokumenty, boty Ferragamo, rozsáhlý soubor vystavených fotografií a mimořádných uměleckých děl z prestižních sbírek, jako je Horovitz Collection v Cambridge (Massachussetts), Museo Nazionale del Bargello, Museo e Gipsoteca Antonio Canova, Kunsthistorisches Museum Vienna i z dalších soukromých sbírek v Itálii a na celém světě. Katalog dále obsahuje eseje věnované jak různým stránkám Marilyniny osobnosti, tak hlavním částem výstavy, které se zabývají tématy Marilyn – žena (Cristina Comencini) a Marilyn – herečka (Claudio Masenza), jejím životem a důležitými veřejnými a soukromými událostmi (Lois Banner), principy klasické a moderní krásy (Cristina Acidini), tragickými hrdinkami od Dídó a Kleopatry po Callas a Marilyn (Mina Gregori, Luca Scarlini, Sergio Risaliti), tragickou smrtí hvězdy a mýtem o Astraie podle Piera Paola Pasoliniho (Sandro Bernardi) a ikonou popkultury (Vincenzo Trione). Katalog doplňuje text z pera kurátorů výstavy Stefanie Ricci a Sergia Risalitiho.

Hold vzdaný Marilyn: legenda žije dál v limitované kolekci Ferragamo‘s Creations
„Dejte ženě ty správné boty a dokáže dobýt celý svět.“
Marilyn Monroe

Originální boty, které vytvořil Salvatore Ferragamo pro Marilyn Monroe, se vracejí v nové a moderní reinterpretaci v nejnovější kolekci Ferragamo’s Creations. Exkluzivní řada obuvi znovu vytváří nejstarší slavné boty značky Salvatore Ferragamo a nabízí je ve vybraných buticích Ferragamo po celém světě.
Marilyn Monroe, nejslavnější herečka všech dob, složitá a kontroverzní osobnost, byla věrným zákazníkem »obuvníka hvězd«. Přestože se nikdy nesetkali, byla to ona, kdo jeho lodičky proslavil, a legenda žije dál v kolekci, která jí byla věnována, i padesát let po její smrti. Exkluzivní reedice několika ikonických bot značky Ferragamo představuje znovuzrození vybraných modelů, které Salvatore Ferragamo pro herečku navrhl v 2. polovině 50. let minulého století a které nosila ve svých nejslavnějších filmech, ovšem s moderním nádechem.
Marilyn Monroe, ikona s neodolatelným ženským šarmem, byla jednou z nejcharizmatičtějších hvězd všech dob a také oddanou zákaznicí Salvatore Ferragama. Právě on dokázal vyjádřit nezapomenutelnou esenci jejího šarmu v botách, které vytvořil speciálně pro ni. Tyto boty, společně se dvěma vzácnými přívěsky, žijí dále v kolekci Marilyn Monroe Ferragamo’s Creations.
Boty
Marilyn Monroe milovala nenápadnou eleganci jednoduchých lodiček se špičkou a de­seticentimetrovými jehlovými podpatky, které podtrhovaly její vrozenou a výbušnou ženskost a které Ferragamo vytvořil z různých materiálů a v různých barvách tak, aby odpovídaly jejímu charakteristickému stylu. Dnes muzeum ve Florencii uchovává přes 20 párů bot, jenž Marilyn nosila v době od poloviny 50. let minulého století do své smrti. Každý pár se vyznačuje moder­ním a nadčasovým designem. Mnohé z nich byly zakoupeny v New Yorku v roce 1999 na aukci hereččina majetku, pořádané aukční síň Christie’s a některé z nejmodernějších a nejsofistikovanějších modelů bot z této aukce jsou nyní nabízeny jako součást limito­vané edice Marilyn Monroe.
Lodičky Viatica na jehlovém podpatku s vrchní částí z béžového semiše a špičkou z hnědé krokodýlí kůže a lodičky Viatica 2 vyrobené z krokodýlí kůže byly inspirovány slavnými botami vytvořenými pro Marilyn v letech 1958–1959, které si obula ve filmu Billyho Wildera Some Like It Hot (Někdo to rád horké).
Mezi novější modely kolekce patří lodičky Sugar, pojmenované po postavě, kterou Monroe ve Wilderově filmu hrála, s vrchní částí ze semiše a s drobnými aplikacemi z teletiny, a lodičky Chianti (1956) vyráběné buď v semišovém provedení, nebo z kozinky. Ty vycházejí z jednoho z nejúspěšnějších modelů Salvatore Ferragama z 50. let minulého století a jsou stejně tvarované jako lodičky pro Marilyn Monroe.
Kolekce nabízí modely od klasických semišových lodiček Romantica s vroubkovaným okrajem, přes lodičky k večerní róbě nazvané Honey, s vrchní částí ze saténu, ozdobené bílou štrasovou dekorací a s jehlovým podpatkem pokrytým saténem, až po moderní look lodiček Norma (1958–1959), s vrchní částí ze semiše s dekorativními výřezy a podšívkou z kozinky, a sofistikovaný styl lodiček Abbe (1959) vyrobených z teletiny a lemovaných třemi pruhy z kozinky, s jehlovým podpatkem z teletiny podélně ozdobeným podobným vzorem.
Špičkové řemeslné provedení, které je zřetelným znakem výrobků značky Salvatore Ferragamo, je v dokonalé kombinaci s jednoduchým designem lodiček označených Beauty (1958–1959), vyrobených z dvojité vrchní vrstvy kozinky sešité dohromady s umně provedenými prořezy, a lodiček nazvaných Red, s ostrou špičkou, které jsou celé poseté kamínky Swarovski. Tyto boty symbolizují Marilynin sex-appeal a byly navrženy přímo pro ni – pro film Let’s Make Love (Pojď, budeme se milovat, 1960, režie George Cukor).
Ferragamo’s Creations: Obujte sen
Řada Ferragamo’s Creations, vytvořená v roce 2006 pro koncepční obchod při muzeu Museo Salvatore Ferragamo ve Florencii, dává obdivovatelkám značky Ferragamo možnost dnes obouvat boty, které psaly dějiny módy 20. století. Kolekce je k dostání v několika vybraných buticích značky Ferragamo a obchodních domech. Kolekce Ferragamo’s Creations jsou limitované číslované série nejstarších bot v muzeu, dodávané v prvotřídním exkluzivním balení.
Tato řada dosud představila reedice několika nejikoničtějších bot značky Ferragamo, včetně sandálů na klínku »F«, které v roce 1947 získaly cenu Neimana Marcuse, což je Oscar ve světě módy; sandálů »kimo« inspirovaných japonskými botami, s měnitelnými ponožkami, semišových balerínek s kulatou špičkou navržených pro Audrey Hepburn a nezapomenutelných lodiček, které nosila Marilyn Monroe ve filmu Some Like It Hot (Někdo to rád horké).
Ferragamo’s Creations rovněž nabízí výběr nejikoničtějších kabelek a luxusních doplňků značky Ferragamo.

Foto: www.marilynprague.cz