Špatný stav českých silnic trápí i řidiče kamionů

Letošní zima se podle silničářů značně prodraží. Nasvědčuje tomu nejen vysoká spotřeba posypových materiálů, ale také nutnost mnoha rychlých oprav děr a výmolů, které vznikly působením povětrnostních vlivů. Pouze opravy poškozených dálnic a silnic prvních tříd vyčíslilo Ředitelství silnic a dálnic na 3 200 000 000 korun!


Prakticky každý řidič zažil situaci, kdy vjel se svým vozem nečekaně do výmolu. Řidiči nákladních aut nejsou v tomto směru výjimkou. Spíše naopak. S kamionem se dírám v silnici prakticky nejde vyhnout. „Představte si, že máte za vozidlem připojen několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, jsou na tom řidiči kamionu o poznání hůře než řidiči osobních aut. Pouze vyměnit poškozenou pneumatiku je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola obtížnější. V krajních případech si řidič sám nevystačí a je třeba přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá na zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Špatný stav českých silnic tak postihuje i řidiče kamionů, kterým přitom bývá spíše dáván za vinu. Dopravci se snaží využívat své přepravní kapacity co nejlépe. Pokud by kamiony jezdily poloprázdné, projeví se to nejen na zvýšené ceně přepravovaných výrobků, ale také na zvýšení počtu kamionů v provozu a množství vypouštěných emisí. „Je sice pravda, že nákladní vozidla zatěžují silnice více, ale nelze přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněn právě kamiony. Zákon navíc jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat,“ uvedla Martina Šmídlová z logistické společnosti Šmídl.

Kontroly ze strany policie jsou zejména v zahraničí časté, takže porušovat zákon se nevyplatí ani finančně. Nejde přitom jen o pokuty. Pokud policie zajistí přetížený kamion, odstaví jej do doby, než bude jeho hmotnost v pořádku. To prakticky znamená nutnost překládky zboží přímo na cestě. „Naše kamiony hmotnostní limity vždy splňují. V loňském roce jsme dostali za překročení hmotnosti pokutu pouze jedenkrát z téměř 13 000 uskutečněných přeprav,“ dodala Martina Šmídlová.

Hrozbu defektu mohou dopravci minimalizovat pouze poctivým servisem pneumatik a výběrem vhodných přepravních tras. Najít silnici bez výtluků je ale po zimním období prakticky nemožné.

Foto: archiv