Horolezci se učili jezdit!

Hodně netradiční cvičení si uspořádala Horská služba ČR, která kromě obvyklých skal a kopců obsadila zkušební polygon na mosteckém autodromu. Na náročné trati, kde se pod dohledem otrlých instruktorů učí i profesionální jezdci si horští bojovníci s mačky a cepíny vyzkoušeli školu smyku.


A bylo se skutečně na co dívat, neboť tito muži mívají ve svých rukou mnohdy lidské životy. Ovšem zápasení s volantem a odstředivými silami vozů bylo pro mnohé opravdovou překážkou, se kterou se dosud nesetkali. „Člověk se něco během motoristického života naučí, ale teprve až tady pozná, že to všechno není úplně dobře a že dělá chyby,“ komentoval výcvik Miroslav Güttner, náčelník HS Krušných Hor.„Chtěli jsme zlepšit naše vědomosti o jízdě v extrémních podmínkách. Jsme zvyklí nějakým způsobem jezdit v terénu, ale tady je to samozřejmě lepší simulace, takže tohle to byl hlavní požadavek zkusit si to,“ dodal Güttner.


Horská služba jezdí se svými speciálně upravenými dodávkovými vozy 365 dní v roce a to po celém pohoří našich hor. Dokonalé ovládnutí vozidla i v těch nejnáročnějších podmínkách je často rozhodující pro celý úspěch záchranné operace, protože mnohdy dělí zraněné lyžaře či turisty od přežití pouhé minuty. A jezdit s plně naloženou dodávkou, která je ještě navíc zvednutá o 7 centimetrů a má tedy posunuté těžiště, není žádný med. „Vozidla se zde na trati polygonu chovají podobně jako v zimních podmínkách. Samozřejmě, že je to na silnici podstatně nebezpečnější, protože tam není vodní clona, ale opravdové překážky. Ale auto se chová, pokud jde o srovnání povrchem polygonu, hodně podobně jako v reálné situaci.“ svěřil se Stanislav Kabeš, jeden ze záchranářů Horské Služby.

Foto: archiv HS