Co s motorkou přes zimu?

Zazimovat či nezazimovat? To je otázka hodná Hamleta. Odpověď není jednoznačná, někdo jezdí po celý rok, jiný už při náznaku horšího počasí div že celý stroj nerozebere a neuloží do krabic. A jako ve všem, i zde platí, že nejlepší je zlatá střední cesta.


Vzhledem ke klimatickým podmínkám, které u nás panují, doporučuje motocykl na zimu odstavit i Mirek Carvan, Harley-Davidson Service & customization consultant. Tedy pokud nemáte lehké enduro nebo motokrosovou mašinu, na kterých se dá jezdit opravdu téměř celoročně. „Jistě, i během zimy se určitě najde několik dní, kdy se dá vyjet na jakémkoliv stroji, ovšem nese to sebou několik úskalí. Tím prvním je nízká teplota, takže pneumatiky se dostatečně neprohřejí a ztrácí tak rapidně přilnavost k vozovce, čili na nějaké rychlé výlety můžeme klidně zapomenout, pokud se nechceme vyválet,“ vysvětluje Mirek.
„Tím druhým je pak sůl, která v tomto případě skutečně není nad zlato, ba naopak. Jedná se totiž o sůl posypovou, hojně využívanou při zimní údržbě silnic, která dokáže velice agresivně napadnout nejen části motocyklu, vyrobené ze slitin (motor, vidlice, ráfky kol atd.), ale poškodit i lak či chrom,“ dodává.
V praxi to tedy znamená, že bychom po každé zimní vyjížďce měli stroj přepečlivě umýt, zbavit ji veškerých nečistot, a vysušit ji – zda za to pár hodin v sedle stojí, necháme na vás. No a třetím úskalím jsou inertní posypové materiály, tedy hlavně štěrk, díky kterému se asfaltová komunikace mnohdy promění v dráhu vhodnou leda pro offroad.
Nicméně ani s tzv. zazimováním by se to nemělo přehánět. Existují „zaručené“ recepty, zacházející do neuvěřitelných podrobností, včetně laborování se svíčkami, demontáží kol atd., ovšem u současných, moderních strojů, už většina těchto téměř alchymistických rad neplatí. Navíc nikdo z nás jistě nechce trávit první hezké dny tím, že bude skládat stroj jako puzzle, na místo, aby vyrazil ven na projížďku.


Mirek ze stáje Harley-Davidson shrnuje: „V podstatě se dá ale přesto říct, že čím pečlivěji mašinu na zimní pauzu připravíte, tím méně starostí budete mít na jaře s jejím zprovozněním. Nejedná se o nijak časově náročnou činnost.“ Takže, pojďme se podívat, jak na to.
Možná se vám to bude zdát zbytečné, ale před provozní pauzou je dobré stroj pořádně umýt a vyčistit. Špína, kterou necháte přes zimu „pracovat“, totiž nejenže se pak na jaře těžko odstraňuje, ale může způsobit i škody na laku, chromu či leštěných částech. „Není též od věci po vyschnutí motocyklu použít nějaký konzervační prostředek, kterým stroj nastříkáte a který zabrání usazování nečistot během pauzy,“ připomíná Mirek Carvan s tím, že samozřejmě ne úplně, otření prachu se asi na jaře nevyhnete (pokud nepoužijete plachtu), ale zamezíte ve většině případů působení koroze. V případě použití ochranné plachty se přesvědčte, že je stroj dokonale suchý, abyste pod plachtou nevytvořili vlhké klima, které je právě pro korozi vítaným prostředím.
Při volbě konzervačních přípravků se ujistěte, že jsou určeny pro vámi požadovaný povrch (tedy pro lak, chrom, slitiny atd.), ne všechny tyto prostředky jsou univerzální a mohlo by dojít k poškození laku nebo plastových částí.


H-D bible pro klidný zimní spánek dále říká, že pokud nepoužíváte udržovací zdroj a akumulátor v motorce tak není permanentně dobíjen, vyjměte ho a uskladněte na suchém místě, kde není riziko mrazu. Zkontrolujte u něj aktuální stav (pokud se jedná o starší typ, prověřte i hladinu elektrolytu) a případně jej dobijte do požadovaných hodnot. „Během zimy je dobré akumulátor občas zkontrolovat, ovšem pokud je v pořádku, měl by vydržet cca dva měsíce naprosto bez údržby,“ dodává Mirek. Na elektrickém vedení motocyklu zkontrolujte konektory, zda nejsou špinavé nebo nemají porušenou izolaci, případně nastříkejte jejich kontakty prostředkem k tomu určeným (většinou jde o přípravky pro odloučení a vytěsnění vlhkosti, např. WD40).
Dohustěte pneumatiky na požadovaný provozní tlak a stroj zaparkujte na centrální stojan. Vhodné je podložit motocykl tak, aby obě kola byla ve vzduchu. Pokud centrální stojan nemáte a nedisponujete ani externími stojany pod zadní a přední kolo, nezbyde vám nic jiného, než abyste alespoň jednou za měsíc motocykl o kousek přemístili – není totiž zdravé, aby stál celou zimu jen na jednom bodě pneumatik, zvlášť pokud se jedná o těžký stroj.
Někdo radí nádrž na palivo úplně vypustit a vysušit, jiný naopak ji naplnit až po okraj palivem. Z důvodu jednoduchosti se spíš přikláníme k druhé variantě, dokonale vysušit nádrž je totiž dost obtížné. Pravdou sice je, že benzín časem tzv. vodnatí, ovšem ne až tak, abyste na jaře nenastartovali. Dobré je i použití stabilizátoru paliva, vyberte například Harley-Davidson 91600001 Ethanol Guard Fuel Stabilizer. V každém případě ale (pokud ho vaše mašina má), uzavřete přívod paliva, pokud je snadno přístupný palivový filtr, vyčistěte jej.
Podle Mirka z H-D mnoho motorkářů mění na podzim olej, aby se tím nemuseli na jaře zdržovat. Není to chybou, ovšem vzhledem k tomu, že i olej stárne (i když zrovna stroj není v provozu), je lepší jej naopak i s filtrem vyměnit až na jaře. V každém případě ale zkontrolujte jeho hladinu, případně jej doplňte. To samé platí i o chladicí kapalině a hydraulických kapalinách (brzdy, spojka).
Před zimní pauzou věnujte též chvíli času promazání lanek a pohyblivých částí vůbec. Mazivo nejenže usnadní manipulaci, ale opět působí i jako konzervační látka proti korozi a na jaře nebudete muset pracně nutit například spojku k poslušnosti. Dobré je též při kontrole (snad nikdo nevydrží ji nechat celou zimu v garáži bez povšimnutí) „rozhýbat“ páčky brzd, boční stojan či otočit řidítky. No a samozřejmě, nezapomeňte na péči o kožené díly a pořádně si svoje brašny impregnujte. O kůži jde na až na prvním místě.
Aby vám na jaře díky nenechavcům nezbyly jen oči pro pláč, je samozřejmě nutné stroj zabezpečit proti odcizení. Zde platí „čím více, tím lépe“, protože zloději spoléhají na to, že v zimě se jejich nekalá činnost odhalí později, než v sezóně (kdy jste samozřejmě v garáži mnohem častěji). Takže veškeré řetězy, zámky na kotouč atd. jsou jen vítány a lupičům práci ztíží. Ideální je samozřejmě elektronická ochrana celé garáže s připojením na PCO či elektronický alarm stroje, ovšem ani klasická mechanická ochrana není od věci. Ideální jsou kotvící zámky, díky nimž připoutáte stroj k podlaze či ke stěně. Těchto zabezpečovacích prostředků je v současnosti na trhu mnoho, stačí si jen vybrat.

Tolik tedy k základní údržbě před zimní pauzou. Tak ať vám motocykl na jaře naskočí na první škrtnutí!

Foto: Harley-Davidson