Tata Bojs se vpili do A / B

Nové album po více než čtyřech letech vyjde 9. října. Celkově deváté řadové a první v druhém čtvrtstoletí existence Tata Bojs – to je zbrusu nové album s mnohoznačným názvem A / B, jímž kapela navazuje na loňský dvojsingl Strana A. Novinka, na kterou si fanoušci museli počkat dlouhé čtyři roky, vyjde v pátek 9. října a – jak už napovídá samotný obal – můžeme se těšit na hodně barevné hudební chutě, které skýtají nejedno překvapení včetně mnoha zajímavých hostů nebo třeba Mardošova hlavního »pěveckého partu« v jedné z písní a pro Tata Bojs možná až nečekaně »přístupného« zvuku!

Foto_Salim Issa_2015
„Nemyslím si, že bychom se vědomě rozhodli pro nějaký konkrétní zvuk. A už vůbec ne z hlediska jeho případné přístupnosti. Je to spíš tak, že zvuk si vybere nás. Respektive písničky si řeknou. Je ale pravda, že se nám chtělo na desce použít trochu víc elektroniky, ochutit ji osmdesátkovým zvukem. Ale takovým tím současným osmdesátkovým zvukem,“ komentuje to Mardoša a Milan Cais dodává: „Ač jsme měli na začátku nějakou zvukovou vizi, byl jsem vlastně poměrně překvapený, jak se album vylouplo v docela poslouchatelnou popovou desku.“
Nenechte se však zmást, nic z výše zmíněného neznamená v případě Tatáčů žánrové kotrmelce nebo nájezd do středního proudu! Jak jsme zvyklí, kapelu stále zdobí především chytrá hravost a určitá lehkost jak v textech, tak ve zvuku. Napovídá o tom mimo jiné fakt, že na albu čítajícím celkem třináct nových písní uslyšíte například samply z komunikace letu kosmické lodi Apollo 13 nebo z vysílání stanice Hlas Ameriky.
Uslyšíte ale také například skvostnou trubku Oskara Töröka, Parťákovy smyčce, Yellow Sisters, Doubravánek, dav z letošního vystoupení Tata Bojs na Colours of Ostrava, jenž má velký prostor v bonusové písni Národní a nebo Jana Buriana a Marka Ebena. Tihle dva si zahostovali v písni Rubik a Kubrick popisující setkání dvou géniů moderní doby na dekadentní párty.

SU 6281-2 mail
„Po sérii mých, řekněme, trochu tematicky zatěžkanějších textů přišel tenhle nápad o bizarním setkání Rubika a Kubricka na nějaké dekadentní party. Líbila se mi představa, že by se někdy skutečně potkali. Navíc se jejich příjmení rýmují. Když jsem text přinesl na zkoušku, Mardoša mi řekl, že i on rozepsal už kdysi pár řádků o Rubikově kostce. To se nám občas stává, takové telepatické protnutí témat. Asi se známe už moc dlouho. Původně byl text ve třetí osobě a až posléze mne napadlo, že píseň dostane větší dynamiku, když text rozdělíme na dialog Rubika a Kubricka a já budu pouze v roli vypravěče. Oslovit Jana Buriana a Marka Ebena byla vlastně první volba, na které jsme se všichni v kapele rychle shodli. Bylo jasné, že ztvárnit tak významné osobnosti by měly taky osobnosti a navíc někdo, koho si vážíme a má hudebně i lidsky už něco odžito, což oba krásně splňují. Myslím, že se toho zhostili s lehkostí i nadhledem.“ popisuje vznik písně Milan.
Samotná Rubikova kostka se pak výrazně promítla i do vizuálního konceptu alba. „Z mnoha témat, která se na desce objevují, je Rubikova kostka jedno z těch výtvarně nejfotogeničtějších. Jako symbol se nám líbila z mnoha důvodů. Jednak je to jeden ze symbolů osmdesátek, které se na desce sem tam objevují i zvukově. Její vynález ale spadá do roku 1974, kdy jsme se já, Bublajs a Jirka narodili. A složit desku je někdy stejně zapeklitý hlavolam jako složit rubikovku. Navíc každá strana kostky má devět políček, což je počet znaků v názvu naší kapely (počítáme-li i lomítko). A v neposlední řadě těch devět políček symbolizuje devět řadových desek, které jsme doposud natočili. Je tedy jasné, že jiný symbol jsme si pro obal zvolit nemohli! Nejsme blázni,“ komentuje symboliku vizuálu Mardoša.
„Na začátku byla Mardošova kresbička, kde byl název Tata / Bojs rozepsaný do devíti polí ve čtverci s lomítkem uprostřed, což se mi moc líbilo a chtěli jsme to použít pro titul spolu s kresbou na motivy Rubikovy kostky, ale pak se ukázalo, že to moc nefunguje dohromady. Tak jsme ten můj akvarel nakonec nechali čistý a s typografickou variantou se pracuje odděleně. Za důležitý považuju i to, jak se jednotlivá barevná pole v kresbě rozpíjí a vpíjí sama do sebe. Můžeme to vnímat jako prolínání nás samotných v kapele nebo i hudebních stylů, kterých se dotýkáme. A ten červenej stejkanec tam taky není náhodou,“ usmívá se Milan a vysvětluje genezi obalu.
Obal se – jak už to u Tata Bojs bývá – samozřejmě promítne i do dalších vizuálů souvisejících s novým albem. Tedy mimo jiné i do podoby koncertů nadcházejícího Od A do B Tour, které odstartuje 30. října a bude čítat celkem třináct zastávek včetně vizuálně a scénicky nejplnějšího koncertu 12. listopadu v pražském Foru Karlín.
Na to, které z nových písní, na turné zazní, si budeme muset ještě chvíli počkat. Už teď je ale jasné, že budou mít Tata Bojs při sestavování setlistu koncertů vskutku nelehké rozhodování, vzhledem k tomu jak silnou a mnohovrstevnatou nahrávku se jim podařilo natočit.

Foto: Supraphon