Píseň noci Jitky Hosprové a Kateřiny Englichové

Měkký, postříbřený tón harfy a syté, temné barvy violy jako by předurčovaly tyto dva nástroje pro tichou noční píseň či meditací v tichu noci. „Chanson dans la nuit / Píseň noci“ je novým společným albem violistky Jitky Hosprové a harfenistky Kateřiny Englichové.


Dvě úspěšné interpretky klasické hudby Jitku Hosprovou a Kateřinu Englichovou před časem dala dohromady nápaditá dramaturgie speciálního koncertního cyklu České filharmonie „Hudba jako pohlazení pro budoucí maminky.“ Jitka Hosprová k tomu dodává: „Návštěvníci koncertů říkali, že je příjemně překvapilo, s jakou lehkostí lze vyměnit jasný hlas houslí za temnější barvy violy, brilanci klavíru za něžnější tóny harfy. Nechtěli ani věřit, že skladby nevznikly původně pro violu a harfu. Že je vůbec lze zahrát jinak. Naše úpravy populárních skladeb, jako je například Debussyho Dívka s vlasy jako len, nebo Ravelova Habanera, si chtěli koupit na CD, které ovšem ještě neexistovalo…“ dodává s úsměvem Jitka Hosprová.
Tento impuls odstartoval maraton příprav na nahrávání a 1. března 2012 konečně CD vyšlo pod názvem Chanson dans la nuit / Píseň noci u vydavatelství Supraphon. Posluchače čeká bezmála hodina okouzlující hudby pro violu a harfu od mistrů baroka až po francouzské impresionisty.

Hudba jako pohlazení pro budoucí maminky
Cyklus šestnácti komorních koncertů v Sukově síni Rudolfina, kde hudba, obrazy a slovo směřují ke společnému cíli: k pohlazení po duši pro nastávající maminky a k něžnému doteku hudbou pro malé, dosud nenarozené účastníky těchto koncertů. Budou zde provedena vybraná díla předních světových skladatelů s tematikou přírody, lásky a spojení mezi matkou a dítětem. Některé programy jsou sestaveny zvukomalebně z klasické hudby meditativního, velmi melodického a celkově pozitivního charakteru.
Koncerty s průvodním slovem zazní v příjemném barevném osvětlení laděném do tmavě modré a s projekcí obrazů korespondujících s tématem mateřství a přírody. Dítě už během prenatálního vývoje vnímá hudbu i vibrace a učí se rozlišovat jednotlivé zvuky okolního světa. Hudba podporuje i rodící se vztah mezi matkou a dítětem. Podle poznatků současné muzikoterapie vhodně vybraná hudba emočně sytí a pozitivně ovlivňuje zdraví budoucích maminek i nenarozených dětí. U těch má navíc pozitivní vliv na rozvoj intelektu a vztahu k dobré hudbě v celém jejich pozdějším životě. Cyklus Hudba jako pohlazení pro budoucí maminky proto tvoří samotný základ koncepce edukativních programů České filharmonie. Koncerty se tematicky zaměřují na úzký kontakt s maminkami, od kterých se děti v prvních letech života učí veškeré životně důležité dovednosti a vztahu ke světu. Jsou vhodné také pro tatínky, pro celou rodinu i pro všechny, kteří chtějí hudbou relaxovat. Vítány jsou nejmenší děti do 6 let, kterým je umožněn vstup zdarma. Průvodce koncertů: Markéta Vejvodová.
V rámci koncertního cyklu se Jitka Hosprová do konce sezóny ještě představí dvakrát
3. dubna 2012 – 17.30 h., Sukova síň | Jitka Hosprová společně s Denisou Schneebaumovou (kytara)
29. května 2012 – 17.30 h., Sukova síň | Jitka Hosprová společně s Monikou Knoblochovou (cembalo)

Jitka Hosprová
Česká violistka Jitka Hosprová má mimořádné nástrojové dispozice: ztepilou postavu, velké ruce, dlouhé prsty i smysl pro duševní prožitky, spojované s témbry violy: smutné a tajemné i naléhavě vášnivé. Na konzervatoři v Plzni ji učil od 1989 Jan Motlík a k mistrovství dovedl na pražské AMU Jan Pěruška. Získala přední ceny v soutěžích a prosadila se doma i v zahraničí. V mezinárodně obsazené Mladé rakouské filharmonii vedla skupinu viol, od 1998 hrála v Bennewitzově kvartetu. 2001 vyšlo její první CD sólové ​a 2005 s violovými koncerty; na několika dalších se uplatnila jako komorní hráčka. Doma i v zahraničí včetně předních světových pódií působí jako sólistka, hraje v četných komorních souborech a s předními orchestry; český a francouzský rozhlas vysílají také desítky jejích nahrávek z live koncertů. Má početný sólový repertoár s důrazem na tvorbu 20. a 21. století. Jitka Hosprová má i jemný smysl pro poetiku moderní a postmoderní hudby, se kterým vytváří zralé a osobité interpretační koncepce jednotlivých skladeb. Důsledně se tak věnuje především významné české tvorbě tohoto druhu. Její debutové album u společnosti Supraphon obsahuje díla zakladatelského významu pro český violový repertoár 20. století (Ladislav Vycpálek, Pavel Bořkovec) a skladby dvou představitelů dnešní starší skladatelské generace (Jan Klusák, Jaroslav Smolka).

Kateřina Englichová
Kateřinu Englichovou můžeme zařadit k předním evropským interpretům naší doby. Po studiu na Curtisově institutu ve Filadelfii a vítězství v řadě mezinárodních soutěží v USA (Pro Musicis Award, Concerto Soloists) a Itálii (TIM Int. Competition) se Kateřina Englichová soustředila výhradně na dráhu sólové hráčky. Několik let účinkovala s Filadelfským orchestrem, kde měla možnost pracovat s dirigenty jako Simon Tattle, Claudio Abbado, Riccardo Mutti, Wolfgang Sawallish, Michel Tilson.Thomas, Seiji Ozawa ad. Účastnila se prestižních festivalů po celém světě, např. Tanglewood, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Rencontres Musicales d´Evian ve Francii, Pražské jaro, Carintischer Sommer (Rakousko). Kateřina Englichová je zároveň vyhledávanou komorní partnerkou, spolupracovala s Mstislavem Rostropovič, Michaelem Koflerem, Gerardem Caussé, Ivanem Ženatým a Vilémem Veverkou. V její rozsáhlé discografii je již více než 30 CD – nahrává pro společnosti Harmonia Mundi France, Supraphon, New World Records USA,Koch-Int.,Exton Japan. Věnuje se také interpretaci soudobé hudby a řada skladatelů pro ni napsala skladby, například Sylvie Bodorová, Zdeněk Lukáš, Jan F. Fischer, Luboš Sluka…

Foto: Supraphon