Ondřej Kepka – Osmička a její přátelé

Reportážní čtyřdílný seriál Českého rozhlasu popisuje zvukově bohatou formou rozhodující okamžiky českých dějin v souběhu s dějinami slavné automobilky Tatra.

Její automobily byly symbolem doby v těch nejlepších i nejhorších letech našich dějin a jejich pohodlí využívaly největší osobnosti naší historie, jakými byli Tomáš Garrigue Masaryk, pánové Hanzelka a Zikmund nebo Jan Werich. Seriál odhalí nečekaná tajemství, třeba magii číslování jednotlivých vozů, prozradí neznámé věci ze života slavných konstruktérů i zvláštní vztah herce Luďka Munzara k milované Tatře.

 

Ondřej Kepka

Osmička a její přátelé

Pořadem provází Ondřej Kepka a Radomír Smolka

Účinkují Michaela Bartlová, Ondřej Skácel, Karel Rosenkranz, Barbora Munzarová a další

Dramaturgie Daniel Kupšovský

Režie Ondřej Kepka

Cena CD: 299,- Kč

Celkový čas 106 min 4 s

Vydal Ondřej Kepka ve spolupráci s Radioservisem, a.s.

Obsah CD:

1.díl – Od kočárů k prezidentovi

Jak se to stalo, že se u nás podařilo postavit první automobil ve střední Evropě? Jaké palivo se tehdy využívalo místo dnešního benzínu? A proč nakonec nezvítězil elektromobil? To vše se dozvíte v prvním díle seriálu.

 

2.díl – Od 11 k 57

První slavné vozy, které ovlivnily dějiny automobilismu. Jaké je tajemství číselných kódů slavných vozů a proč si Vlasta Burian oblíbil Hadimršku?

 

3.díl – Osmička a její přátelé

Aerodynamické unikáty Tatra 77 a 87 – aneb přelomový vůz dobývá svět – i díky pánům Hanzelkovi a Zikmundovi. Co se stalo se slavným konstruktérem Hansem Ledwinkou? A proč navštívili konstruktéři z Tatry věznici v Novém Jičíně – tajně a v noci?

 

4.díl – Náklaďáky vítězí

Nástup skvělých nákladních vozů a soumrak vývoje osobních aut. A víte, proč se třeba silné osmikolové Tatře říkalo Drtikolka? A dovedete si představit. Že tento kolos mohl táhnout až 100 tun nákladu?

 

 

Když jsem nedávno sledoval reprízu filmu Prázdniny pro psa, vzpomněl jsem si opět na vozy Tatra. Tento film proslavil osmikolovou obrovskou Tatru 813, které se od té doby začalo říkat Drtikolka podle filmového jména Vladimíra Kratiny. Čísla provází Tatru celým svým vývojem – s číslem sedm si místo jiné pohrával i slavný konstruktér prvních aerodynamických vozů Tatra Erich Übelacker.

S vozy automobilky Tatra šla českými dějinami hrdost, světová prvenství, vavřínové věnce vítězů světových závodů, ale také tragédie, smutek, pohrdání, lidská neštěstí, pláč, vězení. Automobily značky Tatra sehrály v českých dějinách významnou roli. Připomeňme legendární a světoznámou »osmičku« Tatru 87, se kterou Hanzelka se Zikmundem objeli celý svět. Přelomový byl model Tatra II., který přinesl do automobilového světa zcela novou konstrukci podvozku. Velkou kapitolou jsou těžké terénní nákladní vozy a vojenské speciály, včetně těch obrněných.

Uslyšíte originální zvuky motorů jednotlivých modelů, často doslova prolezeme jedinečné typy vozů, které dodnes s sebou nesou atmosféru své doby nebo atmosféru závodů, kde vyhrávaly – jako třeba Bagina s číslem 8 – bugina konstruktéra Václava Krále.

Přijměte pozvání do krásného světa zapálených konstruktérů, nadšenců, kteří často doslova »na koleně« připravovali technické novinky, které často obdivoval celý svět.

Děkuji zaměstnancům a spolupracovníkům obou kopřivnických muzeí Tatra za velkou pomoc při natáčení seriálu, zejména: Radomíru Smolkovi, Karlovi Rosenkranzovi, Zdenku Kübelovi, Jiřímu Slanému, Ondřeji Skácelovi a Michaele Bartlové. Rád bych také poděkoval reportérovi Tomáši Černému, který mě naučil pracovat s rozhlasovým reportážním mikrofonem. Mikrofon magnetofonu byl sice mojí nejoblíbenější hračkou už od dětství, ale klasickou rozhlasovou reportáž jsem natočil až pro Nedělní ráno nebo seriál Na návštěvě u Karla Čapka.

Ondřej Kepka

 

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks a.s. se řadí mezi nejstarší automobilky světa a svou více než 170letou nepřetržitou činností značným způsobem ovlivnila automobilový průmysl nejen v České republice, ale i v zahraničí. Nákladní vozidla se značkou TATRA jsou založena především na tatrovácké koncepci automobilu, kterou se doposud nepodařilo nikomu úspěšně napodobit. Vedle výroby aut věnuje značnou pozornost i uchovávání historického dědictví, tj. restaurování a vystavování historických vozidel Tatra.

 

Více infa: www.radioteka.cz

 

Foto: Radioservis