Janáček – Glagolská mše, Věčné evangelium / Tomáš Netopil

Po nadšeně přijaté nahrávce Janáčkových symfonických děl (Sinfonietta, Taras Bulba ad.; Orchestral Choice, Gramophone srpen 2013) se Tomáš Netopil se SOČR zaměřil na Janáčkovu tvorbu vokálně-instrumentální.


Glagolská mše je dílo všeobecně známé, nikoli však v původní autorově verzi označované »září 1927«, v níž zaznělo při brněnské premiéře a která je poprvé zachycena na této nahrávce. Je fascinující, kolik výrazných prvků Janáčkovy expresivní hudební řeči se s pozdějšími úpravami z díla vytratilo. Věčné evangelium je naopak dílem ve světě téměř neznámým (jediná supraphonská nahrávka vznikla téměř před 50 lety). Inspirací a libretem Janáčkovi posloužila báseň o středověkém mnichovi Jáchymovi de Fiore, jemuž anděl zvěstoval příchod říše lásky. Janáček na díle pracoval souběžně s operou Výlet pana Broučka do Měsíce a dokončil jej na jaře 1914, jen několik měsíců před rozpoutáním světové války. Nová Netopilova nahrávka může pomoci toto pozoruhodné dílo opět vrátit na koncertní pódia.
Objevná premiérová nahrávka původní verze Glagolské mše.

Janáček – Glagolská mše, Věčné evangelium / Tomáš Netopil
Leoš Janáček – Glagolská mše (verze »září 1927« – světová premiéra), Věčné evangelium (1914) – Legenda pro sóla, smíšený sbor a orchestr na báseň Jaroslava Vrchlického
Glagolská mše: Andrea Danková – soprán, Jana Sýkorová – alt, Tomáš Juhás – tenor, Jozef Benci – bas Věčné evangelium: Pavel Černoch – tenor, Alžběta Poláčková – soprán
Pražský filharmonický sbor, sbormistr Lukáš Vasilek, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, dirigent Tomáš Netopil
CD vychází 19. září 2014
Cena: 329,- Kč

Foto: Supraphon