Hudba Prahy 18. století

Korunovace Karla VI. českým králem v Praze roku 1723 byla událostí roku. Vedle monumentální opery císařského kapelníka J. J. Fuxe Costanza e Fortezza se největší pozornosti dostalo melodramatu Sub olea pacis Fuxova žáka J. D. Zelenky, který již přes deset let působil v drážďanské dvorní kapele. Ve sledu alegorií nás autor provází historií českých zemí a dovozuje nárok habsburského panovnického páru na českou korunu i dobro plynoucí z jeho panování českým zemím. Holdovací dílo vzbudilo největší pozornost právě hudební složkou.


Zelenka důmyslně pracuje s instrumentací, často efektně používá obligátní sólové nástroje (mj. chalumeau). Na produkci se podílelo přes 150 účinkujících, mezi nimi i tehdy čtrnáctiletý František Benda. Představení v jezuitském Klementinu sklidilo veliký úspěch vznešeného obecenstva i královského páru, jezuité prodali přes 4000 (!) výtisků libret. V souvislosti s posledním velkolepým provedením díla v roce 2000 na Pražském hradu vznikla v interpretaci předních českých i evropských souborů i tato kritikou ceněná nahrávka.
Praha 1723 – Zelenkův velkolepý hudební hold novému českému králi.

Hudba Prahy 18. století
Jan Dismas Zelenka – Melodrama de Sancto Wenceslao ZWV 175
Sub olea pacis et palma virtutis conspicua orbi Regia Bohemiae Corona (Pod olivou míru a palmou ctnosti před celým světem nádherně se skvoucí koruna Čech), 1723
Bonus: Faksimile tisku libreta z roku 1723 (ve formátu PDF)
Noémi Kiss, Anna Hlavenková – soprán, Makrus Forster – kontratenor, Jaroslav Březina, Adam Zdunikowski – tenor, Aleš Procházka – bas
Musica Florea, Musica Aeterna, Ensemble Philidor, Boni Pueri, dirigent Marek Štryncl

Foto: Supraphon