Collegium Marianum vydává dvě perly z české barokní hudby

Collegium Marianum ve spolupráci s vydavatelstvím Supraphon vydává letos na podzim hned dvě alba. První s nahrávkou Lamentace proroka Jeremiáše Jana Dismase Zelenky již vyšla v polovině září. Vánoční album se skladbami Josefa Antonína Sehlinga vyjde 24. října.


Obě CD budou prezentována v rámci koncertu z cyklu Barokní podvečery, který se uskuteční v pondělí 20. října 2014 od 19.30 hodin v Letním refektáři Strahovského kláštera, Strahovské nádvoří, Praha 1.

Zelenkovy Lamentace kontemplativní i dramatické – výjimečná nahrávka s výjimečnými sólisty
Emotivní starozákonní text Nářků připisovaných proroku Jeremiášovi se již od středověku stal předlohou vícero zhudebnění. To Zelenkovo mezi nimi zaujímá významné místo. Jako jedno z prvních vrcholných Zelenkových děl na drážďanském dvoře patří Lamentace společně s pražskými Sepolkry a Responsorii mezi kompozice určené pro Svatý týden, kterým vrcholí velikonoční příběh Ukřižování a Vzkříšení. Lamentace se provozovaly v rámci temných hodinek zvaných Tenebrae a autorovi se v nich podařilo propojit kontemplativní rovinu se silným dramatickým nábojem. Zelenkova záliba v neobvyklé instrumentaci se tu projeví např. v poslední lamentaci (sólové housle, fagot a chalumeau – nástroj blízký dnešnímu klarinetu). Zelenka zhudebnil pouze dvě lekce prvního nokturna pro každý den; každé třetí čtení je na nahrávce provedeno ve formě gregoriánského chorálu, jak pravděpodobně znělo i na drážďanském dvoře. Renomovaný soubor Collegium Marianum přináší vůbec první komplet Lamentací v novém miléniu – nahrávku důslednou v instrumentaci, interpretačně hlubokou a výraznou v pojetí tří hvězdných sólistů (D. Guillon, D. Johannsen, T. Král).

Josef Antonín Sehling – vánoční hudba z kostelních kůrů barokní Prahy
Málokterá země se může pochlubit tak bohatým a barvitým vánočním repertoárem jako Čechy. Baroko navíc do textů vneslo okouzlující až něžnou poetiku – dojatí pastýři se v nich, plni rozpaků, rozplývají nad krásným Jezulátkem. Později k vánočním písním přibývalo skladeb formálně složitějších (pastorely ad.), nejčastěji v podobě árií či duet s doprovodem. Jeden z jejich autorů, Josef Antonín Sehling, jakkoli zakotvený v barokním světě, už připravoval půdu pro nový hudební sloh. Studoval ve Vídni, v Praze byl členem vyhlášené Morzinovy kapely a v chrámu sv. Víta řadu let zastával kapelnickou práci, jakkoli z pozice „pouhého“ houslisty (vzpomeňme na Zelenku, „kontrabasistu“ dvorní kapely v Drážďanech). Působil na postu kapelníka v několika pražských kůrech – mj. v kostele Panny Marie pod řetězem, kde vznikla i tato premiérová nahrávka. Ta zahrnuje Sehlingovy skladby od adventu až po Klanění tří králů. V Sehlingovi jakoby stále doznívá kouzlo Michnových písní, současně se otevírá svět povědomý z Rybovy vánoční mše.

Foto: Supraphon