Clarinet Factory chystají mezinárodní remixový projekt

Čtyřčlenné těleso Clarinet Factory tvořící originální hudbu jdoucí napříč žánry i hranicemi chystá na začátek roku unikátní dvoudiskový projekt Worx and Reworx, který lze bez nadsázky označit za světový. Dvojalbum, na němž se podílejí taková jména jako například Hidden Orchestra, Sylvain Chauveau, Christopher Willits či domácí Floex nebo Pavel Bidlo & Roman Rai, bude pokřtěno v pondělí 20. ledna na Nové scéně Národního divadla.


Výpravný opus Worx and Reworx, který se stane šestou položkou v diskografii Clarinet Factory, nabídne na prvním disku pomyslné best of Clarinet Factory a několik dosud nevydaných bonusů, zatímco druhý disk pak bude patřit remixům »best of« skladeb z CD 1 od veličin světové i domácí elektronické a experimentální hudební scény.
„Když jsem slyšel Clarinet Factory poprvé, říkal jsem si, že je to něco unikátního. Něco, co dalece přesahuje hranice tuzemské hudební scény a zasloužilo by si ukázat také v zahraničí. Odtud už byl jen kousek ke zprostředkování remixů jejich skladeb zahraničními umělci a napojit Clarinet Factory na světovou hudební scénu,“ popisuje první impulsy vedoucí ke vzniku Worx and Reworx hlavní iniciátor celého projektu, DJ a moderátor Radia 1 Josef Sedloň.


„Josef nás poprvé oslovil již před třemi lety s tím, že akustická hudba CF má dle něj natolik velký přesah, že by mohla být nosným materiálem pro remixy. Vloni jsme pokusně vypustili první vlaštovku v podobě remixu skladby Around a point od Universal Loosers a Josef se nadšeně pustil do dopisování,“ přidává detaily kapelník Clarinet Factory Jindřich Pavliš.
Umělcům z USA, Francie, Německa, Velké Británie, ČR, Japonska či Řecka bylo nabídnuto k remixům celkem třicet skladeb, z nichž si každý mohl vybrat tu, která je mu nejblíže. „Dvanáct skladeb zcela náhodně utvořilo originální celek, který bychom my subjektivně nikdy nerealizovali. Proto jsme se s Josefem rozhodli přidat k remixům i kompilaci z původních verzí,“ dodává Pavliš k dvojalbu, které vyjde 17. ledna 2014 u Supraphonu a Clarinet Factory ho slavnostně pokřtí 20. ledna na Nové scéně Národního divadla.


Dodejme, že Clarinet Factory se na domácí a evropské scéně pohybují již dvě desetiletí. Za tu dobu prošli obdobím klasiky, jazzu, minimalismu i šansonu až k aktuální autorské mezižánrové tvorbě, která postupně vyšla na třech řadových albech. Spolupracovali mimo jiné s Bobby McFerrinem, Janou Koubkovou, Filharmonií Brno, Lenkou Dusilovou a dalšími. V současnosti Clarinet Factory nejčastěji uvidíte ve spojení s perkusistou Alanem Vitoušem nebo při site-specific představeních s nejrůznějšími vizualizacemi Jindřicha Trapla či Petra Nikla.

Clarinet Factory – Worx and Reworx
Tracklist CD 1
1. Star Track
2. Traincid
3. Vltava
4. Birdsong
5. Jeanne
6. Land Of Moonlight
7. Good Meditation
8. Nautilus
9. 5 Steps
10. Out Of Home
11. Around A Point
12. Orlík
13. B-A-C-H
14. Oil On Canvas
15. L’Amour
16. Do Not Stress

Tracklist CD 2
1. Around A Point (Universal Loosers Remix)
2. Birdsong (Floex Angry Bird Remix)
3. 5 Steps (Hidden Orchestra Remix)
4. Vltava (Sylvain Chauveau Remix)
5. Nautilus (Christopher Willits Remix)
6. Out Of Home (aus Remix)
7. Jeanne (Subject Lost Remix)
8. Traincid (Pavel Bidlo & Roman Rai Remix)
9. L’Amour (Hior Chronik Remix)
10. Star Track (bvdub’s Drowning in Glimpses of Suns and Stars)
11. Oil On Canvas (Marsen Jules Remix)
12. Good Meditation (Rafael Anton Irisarri Remix)

Profily remixeru
Universal Loosers
Pod hlavičkou remixerského projektu Universal Loosers se skrývá dvojice Josef Sedloň a Jaromír Bednař. Prvního asi není třeba představovat – Sedloň už dvě dekády patří k hlavním hybatelům na poli elektronické hudby v České republice, ať už z pozice DJe, osobnosti Radia 1 či dramaturga Music Infinity či Festivalu Spectaculare. Druhý jmenovaný vystupuje také jako Jock The Lock či Atomise a patří k výrazným postavám domácí bass/dubstep scény. Má za sebou například remixy pro Načevu nebo společný singl se Sonority.

bvdub
Samotář, individualista a velký originál, to je Brock Van Wey, který se pod jménem dnes už kultovního projektu bvdub pohybuje ve vodách ambientní elektronické hudby s občasnými výlety do techna, breakbeatu či deep house. Striktně odmítá být součástí jakýchkoliv scén či se podřizovat škatulkám a po roce 2001 se ze San Francisco odstěhoval do Číny, kde v izolaci tvoří osobitou, volnomyšlenkářskou hudbu. Osamělost a nutnost vyjadřovat se skrze své nahrávky má patrně za následek i nadprodukci materiálu – ročně Van Wey alias bvdub vydává hned několik desek.

Hidden Orchestra
Jako ideální soundtrack k nočním procházkám, tak by se dala popsat hudba skotského post-jazzového kolektivu Hidden Orchestra, který fascinaci atmosférou temné noci ostatně vetknul i do názvu svého debutu Night Walks. Tým kolem multiinstrumentalisty Joe Achesona včetně zpěvačky Poppy Ackroyd se ale rozhodně nevyžívá jen v rozjímavých náladách, jejich nahrávky a živá vystoupení maximálně těží z energické nálože dvou bicích. Na jejich druhé desce Archipelago, jež nabízí originální fúzi jazzu, post-rocku a ambientu, hostuje na klarinet i Tomáš Dvořák alias Floex.

Roman Rai & Pavel Bidlo
Roman Rai a Pavel Bidlo aka Loopichi jsou pražská dvojka kamarádů, která tráví hodně času ve studiu, kde vytváří soulful elektronickou taneční hudbu. Pavel Bidlo je jedna z ikon pražské taneční kultury devadesátých let a dlouholetý rezident legendárního klubu Radost FX. Do paměti fanoušků se zapsal kompilacemi ze série House Party, ale produkoval i vlastní tracky a remixoval třeba Vltavu nebo Kryštof. Roman Rai se mezi pražskou DJskou špičku propracoval na konci devadesátých let, od poloviny nulté dekády se věnuje i vlastní tvorbě v žánru progresivního house. Vydal album Tokyo, několik EPček a remixoval například Dannyho Howlese nebo Deep Forest.

Christopher Willits
Abstraktní zvukové obrazce na hranicích ambientu, shoegaze a glitchového popu zdobí kariéru amerického multiinstrumentalisty Christophera Willitse. Jeho hypnotické koláže modulovaných kytar, field recordings a elektroniky evokují náladu pošmourného zimního rána, v němž se v mlze ztrácí obrysy věcí. »Picasso zvuků«, jak mu přezdívají hudební novináři, vystudoval elektronickou hudbu na prestižní Mills College a kromě vlastních desek má za sebou společné nahrávky s Ryuchim Sakamotem či Taylorem Deupree.

Sylvain Chauveau
Dnešní experimenty na poli elektronické hudby se často potkávají s postupy vážnohudebního minimalismu či akustiky a na této ose se pohybuje i Sylvain Chauveau. Francouzský skladatel usazený v Belgii využívá elektrickou kytaru, klavír, smyčcové nástroje i laptopový software k vytvoření mimořádně působivých zvukových miniatur, v nichž velkou roli hraje také ticho. Debutoval v roce 2000 a od té doby se jeho diskografie vydávaná na značkách Type, Fat Cat či Creative Sources rozrůstá o pozoruhodné nahrávky vycházející z filosofie, že »málo je více«.

Subject Lost
Česká elektronická hudba už dlouho neměla takový objev jakým je Subject Lost. Mladičký hudebník původem z Ostravy ve svých náladových kompozicích propojuje gramatiku dance music s postupy post-rocku či ambientu. Po hrstce EPček na značkách Owntempo či Krmelec konečně na začátku roku 2013 debutoval výborně přijatým dlouhohrajícím albem Made of Numbers pro slovenský Exitab.

Floex
Od přelomové desky domácí downtempo scény Pocustone, přes galerijní instalace a ceněnou hudbu k počítačovým hrám (Samorost 2 a Machinarium) se Tomáš Dvořák alias Floex na začátku nové dekády definitivně etabloval jako výrazná osobnost inteligentní taneční hudby v celoevropském měřítku. S albem Zorya, které si vysloužilo nominace na většinu českých hudebních cen, pokračuje jeho průlom do zahraničí – hostoval na albu skotských Hidden Orchestra a jeho poslední EP vyšlo na prestižní německé značce Denovali Records, pro kterou chystá i třetí album.

Rafael Anton Irisarri
Hned několik paralelních hudebních kariér buduje americký instrumentalista Rafael Anton Irisarri. Jako The Sight Below či polovina dua Orcas (s kytaristou Benoît Pioulardem) výrazně boduje v kategorii současného ambientu střiženého shoegaze, pod vlastním jménem ale tvoří sonické abstrakce hojně využívající postupy post-minimalismu, zvuky z terénních nahrávek i mohutné vlny držených tónů. Velký fanoušek českého surrealisty Jana Švankmajera balí své niterné melodie do hutných efektů ozvěn a zpoždění a výsledný oceán zvuků pak evokuje atmosféru na hraně snu a reality.

Marsen Jules
Marsen Jules se svými náladovými kompozicemi přemosťuje propast mezi světy klasiky a ambientu. Projekt německého hudebníka Martina Juhlse, který se ve světě elektronické hudby pohybuje už od začátku tisíciletí, si z klasických skladeb vypůjčuje úryvky, které smyčkuje, vrství či natahuje a vytváří z nich pozoruhodné kompozice plné neobvyklé atmosféry. Ať už remixuje Georga Friedricha Handela či skládá na albu Herbstlaub variace na téma podzimního listí, vždy je výsledkem něco velmi niterného a osobitého.

aus
Pod uměleckým jménem »aus« vystupuje japonský hudebník jménem Yasuhiko Fukuzono, který na svých nahrávkách spojuje delikátní zvukovou architekturu se zvuky každodenního života. Terénní nahrávky obyčejnosti rád zasazuje do nových souvislostí a rodí se přitom příroda zcela nového druhu. Ať už jsou to úryvky hudby z televize, sny, vzpomínky nebo nepopsatelné pocity, vzniká z nich originální magická hudba. Yasuhiko Fukuzono alias aus také provozuje význačný elektronicko-akustický label flau sídlící v Tokiu.

Hior Chronik
Tvorba řeckého skladatele jménem Hior Chronik vychází z minimalismu a moderní vážné hudby vůbec. Rád spoléhá na zvuk klavíru, k němuž se dle potřeby přidávají elektronické ruchy, smyčce anebo třeba hrací skříňky a často také spolupracuje s jinými hudebníky jako jsou kytarista Takeshi Nishimoto (I’m Not A Gun) či Natalia »Tba« Beridze, kteří nyní také působí v Berlíně. Hior Chronik dlouho pracoval pro rozhlas a psal do novin, skladbě se začal naplno věnovat až po třicítce a debutovou Unspoken Words desku vydal teprve v roce 2009 na malajské značce mü-nest.

Ochutnávku z dvojalba si můžete poslechnout zde:

Foto: Supraphon


Warning: A non-numeric value encountered in /data/web/virtuals/80747/virtual/www/wp-content/themes/Newspaper/includes/wp_booster/td_block.php on line 353