Antonín Dvořák, Bohuslav Martinů – Klavírní koncerty

Klavírní koncerty Dvořáka a Martinů – světová díla české hudby ve výjimečné konstelaci interpretů Iva Kahánka, Bambergera Symphonikera a Jakuba Hrůšy. Už na první pohled je jedním z významných atributů této nové nahrávky výjimečná konstelace interpretů.

Český dirigent i sólista a německý orchestr, který má ve své DNA český zvuk. Všechna tři jména silně rezonují v evropském i světovém kontextu. Symbolický význam má pak volba repertoáru: tatáž světová válka, jež v důsledku připravila orchestrální hráče Německé filharmonie v Praze o jejich domov a která tak dala roku 1946 vzniknout Bamberským symfonikům, vyhnala též Bohuslava Martinů z vlasti i z evropského kontinentu. Svůj Klavírní koncert č. 4 »Inkantace« (zaříkávání, zaklínání) psal v New Yorku na sklonku života, kdy bylo zřejmé, že už se domů nikdy nevrátí. Spojení Ivo Kahánka s Martinů je téměř bytostné a Inkantaci již rozehrál ve světových koncertních sálech (BBC SO, Jiří Bělohlávek – BBC Proms; Berlínská filharmonie, Sir Simon Rattle atd.) Předkládaná nahrávka pochází z koncertního provedení v Bamberku, jež nadšená kritika označila za objevné. Studiový snímek Dvořákova Klavírního koncertu je (ve stopách Svjatoslava Richtera) jedním z nejpřesvědčivějších návratů k původní skladatelově verzi díla, opouštějící »efektní a virtuosní vylepšení« pozdějších upravovatelů. Křehký a zpěvný Dvořák, který vždy dává přednost výrazové hloubce před nástrojovým efektem. Neopakovatelné setkání vynikajících (nejen) českých hudebníků nad výjimečným českým – a neméně světovým – repertoárem.

Antonín Dvořák, Bohuslav Martinů / Klavírní koncerty

Ivo Kahánek, Bamberger Symphoniker, Jakub Hrůša

ANTONÍN DVOŘÁK – KLAVÍRNÍ KONCERT G MOLL OP. 33 (1876), BOHUSLAV MARTINŮ – KLAVÍRNÍ KONCERT Č. 4 »INKANTACE« H 358 (1956)

IVO KAHÁNEK – KLAVÍR, BAMBERGER SYMPHONIKER, DIRIGENT JAKUB HRŮŠA

Foto: Supraphon